Editie 2021 – 2022

In 2022, de eerste editie nadat Covid ervoor gezorgd had dat het festival twee jaar lang niet kon doorgaan, deden zes kringen mee! aMUZEment nam ons mee naar het Engeland van de negentiende eeuw met “Het Belang van Ernest“, terwijl Babylon met “Alles komt in Orde” donkere krochten van de menselijke ziel bezocht. Historia‘s monsters en spoken konden met “Angst en Gein” menig toeschouwer aan het lachen brengen, terwijl Medica een zeer actueel thema een unieke spin gaf met “Is Sperma Vegan?”. Ten slotte waren ook Wina en VRG weer van de partij, die respectievelijk met “Luister (niet) naar me!” en “Ideal” het gevaar van trauma en de duistere kant van faam aan het licht brachten. Voor elk wat wils dus!

Voorstellingen

aMUZEment 2021-22

Het belang van Ernst

Wat als je één leven leidt in de stad, maar een ander op het platteland? Wat als je ‘beste vriend’ ietwat te graag chaos schept? Wat als je voornaam iets te belangrijk is voor de liefde van je leven? Wat als het meisje waarvan je de voogd bent zich iets te hard interesseert in je fictieve broer?

Wat als alle chaos, leugentjes, en Bunburies zich opstapelen tot het allemaal ontploft?

Jacks dubbelleven, Algernons Bunburiën, Gwendolens liefde voor een specifieke naam, en Cecily’s afkeer van haar studies. Deze motivaties storten iedereen in een kluwen van halve waarheden en regelrechte leugens. Vanuit het motto ‘waarheid duurt het langst’ ontstaat chaos. Entertainende chaos. 

Tekst: Oscar Wilde

Vertaling: Emmie Vanneste

Regie: Ludwig Lombaerts & Caitlin Van der Jonckheyd

Spel: Yannis Truyen, Alek Bosmans, Hegeleen Kissel, Julie Jakobs, Ludwig Lombaerts, Frieke Degelin Willekens, Rainer Huys, Gretel Baeten, Gert Van den Berghe

Productie & ondersteuning: Luna Fabré, Romanie Dierckx, Lies Bogaerts, Jonah Geuens, Frieke Degelin Willekens, Rainer Huys, Gert Van den Berghe, Caitlin Van der Jonckheyd, Ludwig Lombaerts

Muzikanten: Rainer Huys & Alek Bosmans

Babylon 2021-22

Alles komt in orde

Een gebroken moederhart.

Twee vaders die er geen meer zijn.

De verloren zoon die zijn plaats opeist.

Twee koppels met identieke appartementen aan weerszijden van dezelfde gang vinden zichzelf en elkaar in de nasleep van de zinderende rouw om hun kind. Maar is dat wel werkelijk zo?

Zestigers Julius en Julia walsen met hun sociaal onhandige zoon Francis zonder schroom de woning en de levens van hun nieuwe buren binnen. Ondanks de zorgende betrokkenheid merken Alice en Ben al snel een aantal vreemde trekjes bij hun gasten op, wat niet voor de minste spanning in hun huwelijk zorgt.

Deze psychologische thriller gaat over rouw, verdriet en passie, maar bovenal over de dubbelzinnigheid van liefde. Gehuld in een mantel van absurde humor, confronterende conversaties en psychotische episodes neemt ‘Alles komt in orde’ je mee in een wereld die te echt is om waar te zijn.

Tekst: Cathérine-Anne Toupin

Vertaling: Hedwig Cooremans

Regie: Mieke Scholts

Productie: Manon Cremers

Spel: Stien Lehaen, Wannes Vanhoey, Margot Vancauwenbergh, Jelle Schelfthout, Jarne Severens

Techniek: Maxime Bervoets

Historia 2021-22

Angst en gein

Een genie. Een ongeëvenaarde slimmerik. Een geniale uitvinder, die de wetten van God tart. Dokter Viktor von Frankenstein is het helaas allemaal niet. Het enige wat hem nog rest is zijn adellijke titel en een armzalig kasteel ergens in een vergeten uithoek. Toch blijft hij verwoed bezig met experimenten en hoopt hij binnenkort niet één, maar wel drie doorbraken tegelijkertijd te forceren. Die doorbraken komen er op verzoek van Harry, een ietwat verlegen jongen met een honds karakter, Gravin Ilona van Burblen…Burbaflur..Brubse…,een gravin met blauw koud bloed, en de nieuwe rijzende ster van de Opéra Française: Isabel. Zal het dokter von Frankenstein en zijn bonte schare van werkkrachten lukken om de duistere vloeken die over deze onfortuinlijke drie zijn uitgesproken op te heffen of slaagt hij er niet in om hen te helpen? En wat als blijkt dat het toch allemaal niet zo grappen en grollen zijn op het kasteel, er een resem duister figuren in de schaduw loert en de sfeer dreigt om te slaan zodra de klok middernacht slaat…?

Tekst: Martin Downing

Vertaling: Annemieke Smit

Regie: Ortwin Lanssens

Spel: Cesare Iannuzzi, Eline Vranken, Jakob De Wilde, Johanna Goris, Laura De Vilder, Laura Lampo, Olivier Kiefer, Quinten Vos, Ella Van Lint

Productie: Eline Vranken en Louis Dewez Techniek: Fabian Escarmelle

Grafische vormgeving: Victor Philips

Medica 2021-22

Is sperma vegan?

“Stelletje performatieve progressievelingen

Kutwokies, menselijke papegaaiende walkie-talkies

Jullie snappen de essentie niet

Geen emoties, enkel verdriet

Om de staat van de wereld

Kijk eens rond, we staan in brand

Denk je dat tienertranen dit gaan blussen?”

Een verhaal over jongeren die strijden. Over jongeren die beweging willen brengen. Over jongeren die weten wat ze willen. Over jongeren die denken alles te weten, of juist over jongeren die niets weten.

“Wij zijn hier niet om stil te blijven. Wij zijn hier niet om niets te doen. Wij zijn hier om verandering te brengen. En dat zullen we ook doen.”

Tekst: Senne Hooyberghs, i.s.m. Francesca Birlogeanu, aangevuld door tekstjes van de spelers en enkele ongecensureerde HLN-comments

Regie: Senne Hooyberghs

Spel: Brecht Van Elst, Emma Torrekens, Francesca Birlogeanu, Jorben Leenknecht, Margo De Backere, Ruth Coppieters, Sarah Bens, Tennessee Aelbrecht, Vincent Vanden Broeck

Productie: Kobe Haenen, Luca Bloemen, Marike Dewulf, Senne Hooyberghs, Zita Rens

VRG 2021-22

Ideal

Roem, rode lopers, spotlights, paparazzi, pers, opsporingsberichten, verhoren, politie… Wanneer een wereldberoemde filmster wordt verdacht van moord, ontvlucht zij het gerecht en zoekt zij heil bij haar zogenaamd grootste fans. Allen verklaarden zij in hun fanmail om voor haar tot alles bereid te zijn. Wanneer puntje bij paaltje komt, laat één voor één haar echter vallen en moet ze haar vlucht hernemen. Terwijl de loeiende sirenes haar stilaan insluiten, komt zij in haar zoektocht naar onderdak vooral zichzelf tegen.

Tekst: Ayn Rand

Regie: Justine Timmerman

Spel: Thomas Bamps, Charlotte Cams, Nolwenn Cruypelinck, Mary Dellot, Matilda De Meurechy, Elena Dewaelheyns, Ward Gielis, Alice Houvenaghel, Louise Martens, Clara Tshiamanga en Julius Vogeleer.

Wina 2021-22

Luister (niet) naar me!

Rust heeft een prijs

Wat doe je als op één avond je hele leven overhoop gegooid wordt?

David, net uit het middelbaar, is enthousiast voor haar eerste jaar in Leuven als studente. Eindelijk weg van huis, met een nieuw kot, een nieuwe richting en een gloednieuwe start. Haar beste vriend en vertrouwenspersoon, Nick, blijft jammer genoeg achter in het middelbaar. David begint deze spannende levensfase dan ook alleen.

Wanneer het ondenkbare gebeurt, moet David echter een hele nieuwe realiteit trotseren, en ontmoet ze hierbij onbekende kanten van zichzelf. Deze worsteling met haar Gedachten blijkt haar grootste uitdaging.

Waarschuwing: dit stuk handelt over thema’s van seksueel geweld, depressie en zelfmoord, soms op grafische wijze. Desondanks zal er ook heel wat humor in het stuk zitten.

Auteur: Michaël Liefsoens

Regie: Michaël Liefsoens

Spel: Linde de Jong, Anne-Lise De Soete, Amber Immers, Amos Nicodemus, Lisa Vandeweyer, Christoph Verstraeten, Bo Vranken, Art Willems, Ren Wolter

Productie: Anne-Lise De Soete, Ren Wolter & Michaël Liefsoens

Techniek: Lucas Levrouw & Stijn Caerts

Muziek en componist: Dries Beheydt

Jury

De bekwame juryleden van editie 2021-22 zijn: 

  • Nathalie Mandaria 
  • Joëlle Francis 
  • Flavie Lindemans & Sam Rijnders (duojury)

Nathalie Mandaria 

Nathalie Mandaria (21) is momenteel bezig aan haar laatste paar maanden in de opleiding ‘Sociaal Cultureel Werk’ aan de Erasmushogeschool in Brussel. 

Vanuit de onderstroom is ze in de eerste plaats een schrijfster en maakster. Vertrekkende vanuit haar blik als sociaal-cultureel werker erkent ze de drempels die de kunsten met zich meedragen. Initiatieven zoals IFTF prikkelen haar dan ook sterk. Hoe meer mensen kunnen proeven van het amateurtheater, hoe toegankelijker theater in de ruime zin wordt. 

De afgelopen zeven maanden liep Nathalie stage bij het Leuvense jongerenproductiehuis, fABULEUS. Zo kwam ze terecht bij IFTF. 

TIP: Ontdek, lach, speel, maak fouten en geniet van de planken!

Joëlle Francis

Joëlle Francis, ook gekend onder haar artiestennaam Joël Francis, is een 22-jarige masterstudente Drama aan de Luca School of Arts te Leuven. Vanuit theaterhuis Het Nieuwstedelijk, haar toekomstige werkplek, is ze doorgespoeld naar het IFTF 2022. 

Theater brengt samen en theater ontroert. Vindt ze zelf.

Dan is voor haar het samenkomen en samen een verhaal vertellen, daar waar de ideeën elkaar raken, en er ook nog plezier in vinden, het mooiste wat er dan gebeurt. En om dan ook andere studenten, buiten haar eigen discipline om, met theater bezig te zien bewijst alleen nog maar meer hoe theater werkt als remedie voor een zo lang apart zijn van elkaar. 

Daarom: geniet geniet geniet. Spelplezier is de boodschap naar de verschillende groepen toe.

Steng zal ze alleszins niet zijn. Als zij een verhaal ziet dat iets met haar doet en dat ze ook gelooft, heb je de helft van de punten al gescoord 😉

Flavie Lindemans 

Flavie Lindemans is al jaren gebeten door het kijken, spelen en maken van theater. Al van kleins af aan zag ze veel toneel, film en dans. Ze begon uiteindelijk zelf als actrice bij een lokale toneelvereniging, en maakte als eerstejaarsstudent aan de KU Leuven haar intrede bij CampusToneel – het huisgezelschap van de KU Leuven. Na enkele jaren spelen, kriebelde het om aan de andere kant van de productie te staan: vanaf 2016 vormde ze met Lindsy Desmet (oud-IFTf-regisseur bij Katechetika) een regisseursduo voor CampusToneel, waar ze ook de productieverantwoordelijke en bestuurslid is. Ook dit jaar maakt ze samen met Levi Deblauwe zelf een stuk voor CampusToneel.

“Ik hou van de energie van theater. Die energie maak je met de hele ploeg: als regisseur en als speler, maar ook als decorbouwer, klank- en lichtverantwoordelijke of als muzikant. Spelplezier en liefde voor het vak zijn dan ook belangrijk in festivals als het IFTf – en dat doe je samen. Ik zou graag voorstellingen met passie zien, waar het detail ertoe doet. Een verrassende kwinkslag in decor of kostuums, een goedgekozen nummer, de juiste spot die een acteur zijn of haar tekst nóg beter doet uitkomen … Ik wil een stuk kunnen ‘voelen’ in de toppen van mijn tenen! Ik zie dan ook niet zo graag te lange monologen omdat die de vaart uit een voorstelling kunnen halen, maar ben uiteraard bereid mijn mening daarover te herzien. Met andere woorden: blaas me maar van mijn sokken!”

Sam Rijnders

Sam Rijnders zetelt dit jaar voor de vierde keer in de IFTf-jury. Niet verwonderlijk na een studentenloopbaan waarin hij heel wat rollen in het culturele leven speelde. Zo was hij redactiesecretaris en schreef hij jarenlang theaterrecensies voor studentenblad Veto. Hij was cultuurmandataris bij LOKO, en organiseerde mee het IFTf. Zelf nam hij jarenlang als regisseur en acteur deel aan het festival, en won Bovenste Planken voor Beste Regie en Beste Stuk. Vandaag is Sam regisseur, voorzitter en lid van de artistieke kern van CampusToneel, het huisgezelschap van de KU Leuven. Daarnaast verzorgt hij de communicatie voor stadstheater ‘Het nieuwstedelijk’.

Sam heeft een voorkeur voor realistisch theater met postmoderne en Brechtiaanse elementen. Hij hecht veel belang aan een inhoudelijke invulling en maatschappelijke betrokkenheid, al is hij ook niet vies van een leuke klucht. Met dans en bewegingstheater heeft hij minder voeling dan met teksttheater. Als jurylid hecht Sam het meeste belang aan geloofwaardigheid en authenticiteit – zeker als een kringtoneel voor een realistische speelstijl kiest – en de interpretatie van de theatertekst: begrijpt en gelooft de kring in wat ze spelen? Daarnaast is het toneelbeeld (de vormgeving, belichting, kostumering en enscenering) zijn belangrijkste aandachtspunt.

Prijzen

Beste teaser

  • Babylon
  • Medica
  • VRG

Beste omkadering

  • Babylon
  • Medica
  • VRG

Beste scenografie

  • Medica
  • VRG
  • Wina

Beste kostuum

  • aMUZEment
  • Historia
  • VRG

Beste geluid                 

  • aMUZEment
  • Babylon
  • Wina

Beste bijrol                             

  • aMUZEment / Ludwig Lombaerts
  • Babylon / Margot Vancauwenbergh
  • Historia / Cesare Iannuzzi

Beste hoofdrol

  • aMUZEment / Yannis Truyen
  • VRG / Louise Martens
  • Wina / Christoph Verstraeten

Beste regie           

  • Babylon
  • Medica
  • VRG

Beste stuk               

  • Historia
  • Medica
  • VRG
Scroll naar boven