Editie 2018 – 2019

Voorstellingen

aMUZEment 2019

“DODO groot of land zonder ei” van Dimitri Leue

3, 4 en 5 april om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: De bemanning van ‘t Duyfke heeft honger. Veel honger. En als ze niet snel land vindt, zal het kapitein Wynona duur komen te staan. Wonder boven wonder meert het schip aan op een eiland. Een eiland waar een wel erg smakelijke vogel leeft: de dodo. Terwijl de bemanning zich tegoed doet aan deze vogels en het aantal dodo’s aan een alarmerend tempo slinkt, probeert aalmoezenier Josephine de dieren te redden. Maar zal de kapitein willen luisteren?

Regie: Hegeleen Kissel en Luka Geets

Crew: Techniek: Tom Geurts, PR en special effects: Andrea van Hooy, Muziek: Luna Lopez Peralta, Medewerkering: Cassy Cornet

Cast: Caitlin Van der Jonckheyd, Luna Fabré, Romanie Dierckx, Yannis Truyen, Jan Verhoeven, Laura Govaerts, Stefano Marangoni, Ludwig Lombaerts, Lara Peeters, Andrea van Hooy, Luka Geets

Babylon 2019

“NUL” van Agatha Christie (vertaling door Hein Beem)

29 en 30 april, 1 en 2 mei om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

Ten little soldier boys went out to dine;

One choked his little self and then there were Nine.

Devon, Soldier Island. Tien mensen, vreemden voor elkaar, arriveren voor het diner. Plots, een stem. Beschuldigingen. Iedereen lijkt iets te verbergen. Een storm snijdt het eiland af van de buitenwereld. Wanneer de eerste dode valt, slaat de angst toe.

Wie is de moordenaar, wie het volgende slachtoffer?

Regie: Iris Verstraeten

Crew: Productie: Felix Van Bladel; Techniek: Leen Van Ende & Andries Denaux

Cast: Yannis Tate, Sonia Mutaganzwa, Mathieu Lonbois, Liam Hamelryck, Kaat De Beule, Lieselot Van den Broeck, Felix Van Bladel, Charlotte Maes, Alexine Jeurissen, Anne Huyghebaert

Bios 2019

“De Golf” van Wim Verbeke

6 en 7 mei om 20u in de Aula van het STUK

Korte beschrijving stuk: Een les over populisme en de kracht van massa’s zet een groep leerlingen aan het denken. Hoe kunnen al die mensen zich scharen achter één idee, zonder enige vorm van kritiek? Als antwoord op deze vraag begint de leerkracht met een experiment. Zij brengt eenheid in de groep en de studenten groeien dichter naar elkaar toe. Als een steen die in het water gegooid wordt, deint de beweging uit en overspoelt ze de hele stad, met een tsunami aan gevolgen. Maar de meedogenloze stroming kan ook mensen van elkaar scheiden. En wat als het water te diep blijkt te zijn?

Regie: Niels Luyten en Lysander Fockaert

Crew: Productie: Niels Luyten en Lysander Fockaert, Toneelverantwoordelijke: Esmée Verkooijen

Cast: Charlotte Huyghe, Arthur Piot, Catalina Hendrickx, Neil Van den Broeck, Emilie Goossens, Bram Carlier, Marie Scraeyen, Tom Van Cauwenbergh, Elke Leys, Laurens Post, Gaby van Kemenade, Kevin Vanaerschodt en Jan De Buysers

Historia 2019

“Purgatorio” van J. Nolan en T. Bouwmans

18, 19, 21 en 22 maart in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: Wat als… je alles steeds vergeet? Of sterker, geen besef meer hebt van de tijd? Het overkomt Leonard, een alledaagse man wiens leven abrupt wordt verstoord door een gewelddadige inbraak in 1991. Zijn vrouw komt om, de dader vlucht. Leonard verliest door een klap op het hoofd zijn kortetermijngeheugen, maar zint op wraak. Gesteund door een eigenaardige agent ontpopt zijn queeste naar de moordenaar in het Leuven van de jaren negentig. Door het uitblijven van nieuwe herinneringen is Leonard veroordeeld tot het verleden, de tijd tikt echter door.

Regie: Tom Bouwmans

Crew: Licht: Fabian Escarmelle

Cast: Flore Aerts, Jonas Schalbroeck, Dieter Lockefeer, Marie Bossuyt, Lena De Wolf, Ward Lammens, Robbe Verbrugge, Jens Borgions

Katechetika 2019

“King Lear” van Simon de Vos

22, 23, 24 en 25 april om 20u in de Zwartzusterkappel

Korte beschrijving stuk:

Het is een koning die met de kroon zijn hoofd verloor

De koning die macht voor liefde aanzag

Het is Lear zonder King

Het is een moeder zonder moedergevoel

Het verhaal van een bastaard die enkel wou bekoren

Het is het broederschap dat nooit geboren werd

Dochters zonder vader

Erfenis zonder plan

Hoop zonder toekomst

Regie: Ruben Cuyvers

Crew: Productie: Hilke Pattyn en Ella Deweerdt; Techniek: Maxim Synaeve; Poster: Samuel Van Roosbroeck

Cast: Jonathan Bruyndonckx, Mieke Scholts, Ella Deweerdt, Hilke Pattyn, Ortwin Lanssens, Jarne Severens, Daan Daniëls, Klaas Smit en Maarten Ovington, Ellen Thys

Medica 2019

“Spionnen” van Woody Allen

22, 23, 24 en 25 april om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: Oost-Europa. Het IJzeren gordijn hangt al een tijdje niet meer op, maar de relaties tussen Oost en West blijven gespannen. Een kleine, Belgische ambassade houdt dapper de wetten van de democratie in ere, tot op een dag hun rustige bestaan verstoord wordt door de binnenkomst van drie spionnen. Althans dat is wat de plaatselijke Staatspolitie beweert. Zelf beweren zij dat zij maar gewone, onschuldige toeristen zijn, met een passie voor fotografie en een meer dan gezonde interesse in lanceerbasissen. Nu zijn moeder op zakenreis is naar het verre Belgenland, moet Alex Magee de situatie op de ambassade onder controle houden. Als dat maar goed komt…

Regie: Kevin Statz (co-regie: Noor De Wilde, Nele Therssen, Simon Fiesack)

Crew: Productie: Robin Van de Poele, Evelien Maeyens; Muziek: Lieven Vandenbemden; Licht: Robin Van de Poele; Poster: Mirte Konings; Decor: Evelien Maeyens, Leen Capiau; Toneelverantwoordelijke: Leen Capiau; Special Thanks: Jade Konings, Maxime Westhof-Jacobs, Lena Sommen

Cast: Sander Beheydt, Leen Capiau, Noor De Wilde, Lore Gorrens, Kobe Haenen, Mirte Konings, Linda Lukeba, Zita Rens, Emme Torrekens, Marte Vanbesien, Luna Vandenbulcke, Rhani Vannijlen

NFK 2019

“Dorp?” van NFKreatie

6, 8 en 9 mei om 21u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: In een klein dorp, één onder vele andere kleine dopjes, wordt er druk gediscussieerd in het dorpscafé. De aankondiging dat het dorp binnenkort zal fuseren met een ander dorp brengt het dorp in rep en roer. Geldt de fusie ook voor de voetbalclub? Zullen er straks vreemden aan de tap hangen? Komen ze mijn baan stelen? Waar moeten we dat andere dorp dan laten? Oude wonden breken open, opportunistische politici grijpen hun kans, in de schaduwen worden geheime afspraken gemaakt, liefde en politiek versmelten, conflicten stapelen zich op zonder te concluderen, maar de meesten hopen simpelweg dat niemand hun café af zal breken.

Regie: Jelger Groeneveld, Anna Storken en Tibault Coigniez

Crew: Licht: Simon Vaes, Ian Wiglema; Muziek: Joris Vanschoren, Nona Huysegems, Sigi Willems en Anna Storken; Decor: Elise Weterings, Jonathan Verschaeve; Kostuums: Elise Weterings, Maïté Troch, Milena Dethlaff; Poster: Abheer Singh en Jelger Groeneveld; Manusje van alles: Michiel Geusens; Toneelverantwoordelijke: Thibault Coigniez

Cast: Marie Moens, Alma Asnong, Frederik Thys, Hansje De Mey, Milena Dethlaff, Sten Van Gorp, Sen Joostens, Nona Huysegems, Maïté Troch, Sigi Willems, Joris Vanschoren, Felien Vandermotten, Jonathan Verschaeve, Rik Ouwerkerk, Lukas Serwir, Walt Vangeersdaele

VRG + Ekonomika 2019

“Heer der Vliegen” eigen creatie naar William Golding

14, 15 en 16 mei om 21u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: Een groep jongeren komt terecht op een onbewoond eiland: geen volwassenen en geen regels! Vrijheid blijheid! Of toch niet? Want er ontstaat verdeeldheid in de groep. Wie neemt de beslissingen? Wie verdeelt de taken? Wie wordt de leider? Wanneer er plots ook nog een beest verschijnt op het eiland, is de chaos compleet. Slagen ze erin het beest te ontdekken en te verjagen? Of falen ze en glijden ze onherroepelijk af in een samenleving waar angst, geweld en tirannie de overhand nemen?

Regie: Reinert Geukens

Crew: Techniek: Elias Verheyen

Cast: Tuur Stas, Margot Timmers, Xander Cauwelier, Matilda De Meurechy, Rik Strauven, Julie Peeters, Lauren Drijvers, Julius Vogeleer, Amber VanAcker, Ward Gielis

Wina 2019

“Berg Af” van Hans Brans

26, 27 en 28 maart om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk: Een groepje jongeren heeft genoeg van de sleur van het bestaan. Een vreemde jongeman van buitenaf verleidt hen om met alles te breken en er samen vandoor te gaan, het avontuur tegemoet. Dušan is een jongen die er graag bij zou willen horen. Hij voelt zich thuis gevangen bij een overbezorgde moeder en een vader die vroeger van alles heeft meegemaakt in zijn thuisland, maar daar altijd over zwijgt. Hoewel Dušan in de gaten krijgt dat niet alles deugt wat de leider het groepje laat doen, gaat hij toch mee. Met de auto vertrekken ze naar Frankrijk om daar een berg te beklimmen. Het wordt een tocht vol beproevingen, spanning en verraad.

Regie: Nicky Rondelez

Crew: Productie: Michaël Liefsoens & Nicky Rondelez, Techniek: Stijn Caerts

Cast: Anne Daniels, Anne-Lise De Soete, Thomas Dirckx, Alexander Geldhof, Michaël Liefsoens, Anouar Kouraich, Jari Peeperkorn, Isabelle Sprenger, Charlotte Van Isveldt, Alexander Van Werde, Lauren Wolter

Jury

Laura Fonteyn

LAURA FONTEYN was tijdens haar studententijd zelf ook enkele jaren actief binnen het kringtoneel. Als actrice maakte ze deel uit van Politika Toneel. IFTf was voor haar elk jaar opnieuw het hoogtepunt van het academiejaar. Toen Politika Toneel besloot om ermee op te houden, maakte ze haar overstap naar CampusToneel – het huisgezelschap van de KU Leuven. Daar speelde ze mee in vier producties. Vorig jaar nomineerde de jury van de Leuvense Toneelprijzen haar als Beste Actrice voor haar prestatie in Boeren Sterven. Ze kon die nominatie jammer genoeg niet verzilveren, maar het was een mooie afsluiter van haar tijd als spelend lid bij CampusToneel. Dit jaar nam ze namelijk voor het eerst de rol op als regisseur. Naast regisseur is ze ook de communicatieverantwoordelijke en lid van de artistieke kern bij CampusToneel. Theater heeft altijd een grote rol in Laura’s leven gespeeld. Dankzij de parttime opleiding Docent & Regie aan Toneelacademie Maastricht kan ze er nu nog intenser – en professioneler – mee bezig zijn dan voordien.

Ik zal als jurylid zowel letten op het makers- en regieaspect van de voorstelling als op de acteerprestaties. Ik hecht een groot belang aan de geloofwaardigheid en de overgave van de acteurs. Ik kijk vaak naar de ogen en naar de inzet van het lichaam. Ik wil hem of haar geloven. Ik ben benieuwd naar het concept en hoe de regisseur in kwestie dat concept vertaalt naar de planken. Het is altijd interessant wanneer de regisseur een eigen stijl heeft. Een goede regie ligt aan de basis van een sterke productie. Daarnaast vind ik ‘beeld’ ook belangrijk. Ik heb een zwak voor het esthetische. Kostumering, vormgeving… kunnen een voorstelling zoveel kracht bijzetten. Kringen die aandacht hebben besteed aan beeld, hebben voor mij alvast een stapje voor. Ik kan me vinden in alle stijlen; van bewegingstheater tot teksttheater. Maar ik heb wel een zwak voor de intensere stukken met een zwart kantje. Slap stick en over the top-komedies kunnen nu en dan mijn tenen doen krullen, maar ik sta open voor alles. Hoe het gebracht wordt, geeft vooral de doorslag.

Eline Dewaele

ELINE DEWAELE zag op haar vierde haar eerste musical en sindsdien is ze amper nog uit theaterzalen weg te slaan. Deze premature liefde voor musical ontpopte zich al snel tot een levenslange liefde voor theater. Op haar zevende begon ze met toneel-, dans- en muzieklessen aan haar plaatselijke academies en ook vandaag de dag is ze nog geregeld naast en op het podium te vinden. Ze schreef en speelde in twee eigen producties, volgt musicallessen en werkt momenteel aan een theatermonoloog. Na een kleine omweg via een bachelor in de Communicatiewetenschappen, werden nu ook haar passies en studiekeuze verenigd in de master Culturele Studies. In het kader van haar opleiding liep ze vorig seizoen stage bij Leuvens productiehuis fABULEUS waar ze productionele ondersteuning bood voor o.a. Paradise Now (1968-2018) en Passing the Bechdel Test. Dit seizoen schrijft ze recensies voor CLUB KULtUUR (KU Leuven) en Leuven Kritiek (Wouter Hillaert).

Graag hoopt Eline verrast te worden door sterke performances en goed vertolkte personages. Met een achtergrond in teksttheater, heeft ze een voorliefde voor eerder klassiek opgevatte stukken, al weet ze ook bewegingstheater steeds meer te appreciëren en gaat haar hart tegenwoordig sneller slaan van Brechtiaanse elementen. Haar voornaamste vereisten zijn dat de personages geloofwaardig vertolkt worden en de acteurs met oprechtheid spelen. Ook het totaalbeeld moet kloppen – de regiekeuzes moeten bijdragen aan de interpretatie van de spelers en andersom. Geloven de spelers zelf in wat ze doen?

Lore Mertens

LORE MERTENS “Mijn eerste ervaring met theater was dans. Na mijn lesuren op de middelbare school ontdekte ik dans in deeltijds kunstonderwijs en andere cursussen. Sinds de aanvang van mijn universitaire studies ga ik met steeds groeiende interesse op zoek naar de vele vormen die performance aanneemt. Op dit moment combineer ik mijn opleiding in de filosofie aan KULeuven met het performen van de voorstelling ‘Paradise Now (1968-2018)’ door Michiel Vandevelde en fABULEUS.

Wat mij interesseert in theater zijn de creatieve momenten in individuen en tegelijk de kracht van een groep mensen als een geheel. Ik vind het boeiend hoe personen zich onderling verhouden in hun rollen als maker/speler/toeschouwer en wat hun unieke relatie met het materiaal en de locatie inhoudt, hoe de intentie van een maker zich toont in de gekozen vorm, met welke noodzaak de performers spelen, hoe kennis van de context waarde kan toevoegen maar ook hoe een stuk in absolute zin voor alle mensen betekenisvol kan zijn.”

Martine Van Poucke

MARTINE VAN POUCKE is een vreemde eend in de bijt van de IFTf-jury. Maar dat typeert haar: ze houdt er wel van om zich in contexten te begeven die niet direct vanzelfsprekend zijn. Sinds ze met pensioen is knoopt ze terug aan bij haar oude liefde, waar ze tijdens haar actieve loopbaan als directeur Studentenvoorzieningen van Odisee en KULeuven, campus Brussel te weinig tijd voor had: theater. Sinds haar schooltijd, lang, lang geleden, waar ze voor het eerst op de planken stond heeft ze af en toe geacteerd bij diverse Leuvense amateurgezelschappen. Bij Wisper volgde ze een regiecursus en momenteel werkt ze met Toneel Heverlee o.l.v. Peter Van Bouwel aan een voorstelling voor en met kinderen met een beperking.
Dat laatste sluit perfect aan bij haar visie op theater: theater moet relevant zijn, d.w.z. de toeschouwer iets vertellen over het leven, de mens, de maatschappij. Klinkt dit een beetje jaren 60? Te weinig kunstzinnig? So be it! Verder wil ze als emokonijn door een voorstelling geraakt worden. Toneel moet iets teweeg brengen bij de toeschouwer. “Een lach of een traan kan ouderwets klinken maar voor mij blijft het de essentie van toneel, en bij uitbreiding van elke kunstvorm. Op intellectualistisch en hoogdravend gedoe, knap ik af. Jullie zijn gewaarschuwd!” Als psychologe kijk ik in eerste instantie naar de vertolking, de inleving van de acteurs, wat ze overbrengen via zegging en lichaamstaal. Ik hou er van dat het spelplezier er vanaf spat en ook mooie of beklijvende scène beelden kunnen me bekoren. Het allerbelangrijkste is echter dat alles bijdraagt aan het geheel en dat ‘de puzzel past’.

Prijzen

De laureaat van de categorie wordt in het vet aangeduid.

BESTE TEASER:

Historia

Medica

Babylon

Bios

BESTE KOSTUUM:

Medica

Katechetika

Babylon

BESTE GELUID:

Medica

NFK

VRG/Ekonomika

BESTE GRAFISCHE VORMGEVING:

aMUZEment

Katechetika

Bios

BESTE SCENOGRAFIE:

Medica

Katechetika

VRG/Ekonomika

BESTE VROUWELIJKE BIJROL:

Leen Capiau – Medica

Ellen Thys – Katechetika

Hilke Pattyn – Katechetika

BESTE MANNELIJKE BIJROL:

Alexander Geldhof – Wina

Mathieu Lonbois – Babylon

Felix Van Bladel – Babylon

Lukas Serwir – NFK

BESTE VROUWELIJKE HOOFDROL:

Luna Fabré – aMUZEment

Anne Huyghebaert – Babylon

Amber Van Acker – VRG/Ekonomika

BESTE MANNELIJKE HOOFDROL:

Jens Borgions – Historia

Ortwin Lanssens – Katechetika

Jonathan Bruyndonckx – Katechetika

BESTE REGIE:

Historia

Katechetika

VRG/Ekonomika

BESTE STUK:

Medica

Katechetika

Babylon

VRG/Ekonomika

Scroll naar boven