Tijdens seizoen 2017-2018 brachten 13 studentenkringen 11 theaterstukken op de planken.
Voorstellingen
Politika 2018
Insomia
Hier schreeuwt emotie het uit in fysieke pijn, wanneer het donker je kamer binnensluipt en weigert te vertrekken in de morgen. Daar wordt tijd een kwelling die om bevrijding smeekt. Want gisteren was overmorgen en morgen wordt een poos gelegen. De eindeloosheid verlamt het geheugen, maar brengt nachtmerries tot leven. Je geeft je over aan je denken, zodat je dromen je niet kunnen opslokken. Vreemden spinnen als schimmen in het donker. Mannen als schaduwen. Een spel van kat aait muis.
‘Insomnia’ probeert je mee te nemen in de lucide wereld van een slapeloze: een vervagende realiteit waar wanen de werkelijkheid aftroeven.
Cast:
Arne Sonck, Silke Brandsen, Vincent Peeters, Tine Bulcaen, Karolien Favoreel
Crew:
Karolien Favoreel (regie), Bert Aernouts (muziek)
Data: zondag 18, maandag 19 & dinsdag 20 maart 2018, telkens om 21u.
Locatie: de Verbeeckzaal
aMUZEment 2018
Heathers: Mean girls met moord
naar de film Heathers (1988) en de musical Heathers The Musical (2010)
Westerburg High is niet zomaar een middelbare school. Het is er eten of gegeten worden. En dit onder het driekoppig toezicht van de Heathers. Wanneer complete nobody Veronica Sawyer van de ene op de andere dag tot één van hen wordt gebombardeerd, denkt ze dat haar leven eindelijk gemakkelijker zal zijn. Maar populair zijn komt niet zonder een prijs, en wanneer ze de geheimzinnige JD leert kennen en met zijn hulp het recht in eigen handen wil nemen, kunnen haar keuzes fatale gevolgen hebben…
Cast:
Hegeleen Kissel, Ludwig Lombaerts, Marie Liese Schuurmans, Romanie Dierckx, Cassy Cornet, Lara Peeters, Yannis Truyen, Ruben Boddez, Andrea Van Hooy, Dagmar Thielen, Caitlin Van der Jonckheyd, Michiel Van de Weerd
Crew:
Caitlin Van der Jonckheyd (script & regie), Marie Liese Schuurmans, Hegeleen Kissel (script), Tom Geurts (techniek), Andrea van Hooy (grime & posterdesign), Nicky Theunis, Kaat Pelkmans, Martijn Jacobs & Judith Van Puyvelde (polyvalente medewerkers).
Data: woensdag 21, donderdag 22 & vrijdag 23 maart om 20u
Locatie: de Koelisse
Historia 2018
Kwijt
Naar Boy gets Girl van Rebecca Gilman
Vertaling: Peter Roose – Bewerking: Marie Hendrix
Emma is succesvol journaliste en tot ze Toby ontmoet, kan niets of niemand haar stoppen. Ze duldt geen tegenspraak, gaat altijd tot de kern van de zaak en is bovenal bijzonder kritisch. Voor zichzelf, maar ook voor haar collega’s en vrienden. Toby zorgt echter dat haar hele leven overhoop komt te liggen. Hij raakt geobsedeerd door Emma, belt haar continu, komt haar storen op het werk, achtervolgt haar en dringt zelfs in haar appartement binnen.
Emma verliest zichzelf, figuurlijk, maar vooral letterlijk om uiteindelijk te beseffen dat het niet zozeer Toby is waarmee ze moet afrekenen, maar zichzelf.
Cast:
Megan Creemers, Kato Van Achte, Marie Bossuyt, Tuur Decaluwe, Ward Lammens, Jens Borgions, Flore Aerts, Jonas Schalbroeck, Dieter Lockefeer, Lies Depickere
Crew:
Tarcisius van Doninck (verantwoordelijke), Marie Hendrix (regie), Fabian Escarmelle (techniek), Elisabeth Gabizon (decor), Milan Vandermeulen, Laura Schoorens (muziek), Lyna Deweys (make-up), Celien Van Hoeymissen, Laure Van den Bergh, Jade Stappaerts (Andere)
Data: maandag 26, dinsdag 27, donderdag 29 & vrijdag 30 maart 2018, telkens om 20u.
Locatie: de Koelisse
Katechetika 2018
De Lege Uniformen
naar De blauwe uniformen van Lucienne Stassaert
Hier in ‘het centrum voor verslaafden’ leren we normaal zijn.
We moeten mooi in het rijtje passen en uniform zijn met de maatschappij.
De wereld daarbuiten is immers bang van wat anders is, van wat niet gewoon is.
Wij zijn anders.
Wij zijn gebruikers.
Onze functie: Het centrum een goede naam bezorgen.
Cast:
Freya De Cauwer, Marilène Moons, Renée Theyssens, Joke De Waele & Ruben Cuyvers
Crew:
Samuel van Roosbroeck, Hilke Pattyn, Maxim Synaeve, Marie Vanhuysse, Jonathan Bruyndonckx & Klaas Smit
Data: zondag 15, maandag 16, dinsdag 17 & woensdag 18 april 2018 , telkens om 20u.
Locatie: Zwartzusterkapel
Wina 2018
Dorestad
van Olga Ponjee
De scene is Dorestad, 1493. Hilde is net ongewenst verhuisd naar een klooster waar alles saai en verdorven lijkt. Echter als de avond valt, maakt Horatio plannen. Wanneer de nacht het klooster bereikt, verandert alles rondom Hilde en barst er een vuur in haar los. Maar wie zal de vlammen overleven?
Cast:
Egon Bleukx, Xander Claes, Anne Daniels, Benjamin De Roeck, Anne-Lise De Soete, Jaqueline de Vos, Tine Gebruers, Marike Goyvaerts, Simon Janssens, Steffie Joosen, Michaël Liefsoens, Jari Peeperkorn, Maarten Pyck, Nicky Rondelez, Isabelle Sprenger, Charlotte van Isveldt & Alexander van Werde
Crew:
Karim Réga (regie), Stijn Caerts (techniek), Isabelle Sprenger (visagie) & Alexander van Werde (choreografie)
Data: maandag 16, dinsdag 17 & woensdag 18 april 2018, telkens om 20u.
Locatie: de Koelisse
Cara ende Elegasten 2018
De Kamer
Johnny is een succesvolle bankier die een gelukkig leven leidt in een Leuvens appartement met zijn verloofde Lisa. Om een onverklaarbare reden is ze hem op een dag beu en beslist ze zijn beste vriend Mark te verleiden. Vanaf dat moment zal niets meer hetzelfde zijn …
Soit, hoe is je seksleven?
Met ‘De Kamer’ brengt Cara ende Elegasten een theatrale hommage aan cultfilm ‘The Room’; de beste slechtste film ooit gecreëerd.
Cast:
Simon Desmet, Ward Bosmans, Marie Liese Schuurmans, Daan Soenens, Wies De Vos, Eva Wuytjens, Sarah Verplancke, Tom Dinneweth, Daphne de Roo, Eliene Rijcken, Laurens Van Geel, Silke Ravesloot, Asley Van Cauter, Michiel Van de Weerd, een zwarte pruik & blazer
Crew:
Marie Liese Schuurmans (script), Ward Bosmans, Daan Soenens (regie) Wies De Vos (componist), Lara Peeters (medewerker) & Andrea van Hooy (grime)
Data: dinsdag 24, woensdag 25 & donderdag 26 april 2018, telkens om 20u.
Locatie: De Koelisse
VRG + Ekonomika 2018
Niet alle dieven komen ongelegen
van Dario Fo
Een dief is nog maar net binnengeglipt in het huis van een welgestelde familie, als hij plots wordt opgeschrikt door het rinkelen van de telefoon. De prettig gestoorde vrouw van de dief belt hem tijdens zijn werkuren op. Net op dat moment komt de heer des huizes binnen met zijn minnares. De dief legt snel de hoorn op de haak en verschuilt zich tegen beter weten in, in de klok. De vrouw van de dief belt opnieuw en dit keer neemt de heer des huizes op. Vanaf dat moment begint er een kluwen van vergissingen waarin de heer des huizes, zijn vrouw, zijn minnares en haar man, de dief en zijn vrouw betrokken geraken. Ze hebben allemaal iets voor elkaar te verbergen, de smoesjes stapelen zich op en de misverstanden blijven groeien tot er geen ontwarren meer aan is.
Cast:
Amber Van Acker, Jerina Joostens, Dries Lamberts Van Assche, Bram Maeschaelck, Lauren Drijvers, Pieter Decat & Seppe Pironnet
Crew:
Theo De Lepeleere, Lisa De Smet (regie en decor), Brice Van Soetendael (technieker), Jerina Joostens (make-up en kostuum)
Data: maandag 30 april, dinsdag 1, woensdag 2 & donderdag 3 mei 2018 om 21u
Locatie: Zwartzusterkapel
Medica 2018
12 angry (wo)men
van XX
Moord in de eerste graad. Moord met voorbedachten rade is de zwaarste misdaad die voor een rechter kan verschijnen. Als u moet beslissen over schuld en onschuld, waar kijkt u dan naar? Feiten. De feiten die u worden voorgelegd. Fictie ontkrachten en waarheid laten overwinnen. U beslist over zijn lot. Wordt deze jonge man als moordenaar bestempeld en naar de stoel gestuurd of is hij even onschuldig als u en ik? Wat er ook gebeurt, uw stem is de waarheid.
De leden van de jury trekken zich terug in het stuk Twelve Angry (Wo)men, een eigen versie van Twelve angry men (1955), geschreven door Reginald Rose, en hakken de knoop door over de schuldvraag. Heeft die jonge man zijn vader vermoord? Ja. Het lijkt zo glashelder. Een moord. Een leven. Twaalf stemmen. Schuldig. Of niet?
Cast:
Noor De Wilde, Manon Goossens, Lotte Goossens, Kevin Statz, Robin Van de Poele, Nele Therssen, Mirte Konings, Rhani Vannijlen, Zoe Philippe, Luna Vandenbulcke, Kobe Haenen, Leen Capiau, Jana Deberdt
Crew:
Maxime Westhof-Jacobs, Simon Fiesack (regie), Marguerite De Peuter, Robin Van de Poele (productie) & Lieven Vandenbemden (muziek)
Data: maandag 30 april, dinsdag 1, woensdag 2 en donderdag 3 mei, telkens om 20u.
Locatie: de Koelisse
LBK + Bios 2018
Hazenhart
van Stephan Gillard
“… Slagveld, veld van eer,
Vaderland, en de zaak van het recht.
Maar ook staat dit geschreven:
Je zult niet liegen, niet bedriegen.
De laatste kreet van je zoon was: Moedertje,
belieg mij niet, belieg mij niet.
Mijn vaderland is dood, in de zoenegloed
van mijn moeder die ik derven moet …”
– Paul van Ostaijen, Aan een moeder
Miljoenen zonen, broers, vaders, kameraden, mannen verlieten hun geliefdes voor een korte oorlog die al snel te Groot bleek. Iedereen vergat het normale leven, een generatie van de kaart gewist op de tonen van kanongebulder. Wat is een leven nog waard als het enkel nog een getal op een papier is? En wat als dat leven terug kiest voor het leven? Leeuwenmoed … of hazenhart? De keuze is er, kiezen niet.
Cast:
Arthur Piot, Astrid Camps, Esmée Verkooijen, Niels Luyten, Quinten Dhaenens, Tom Van Cauwenbergh, Sam Van Calster, Kenzo Van Meensel, Margo Witters, Jef Scheepers, Lysander Fockaert, Kevin Vanaerschodt, Bram Carlier, Elisabeth Dens, Tarkan Bilgic & Sophie Van Pottelberge
Crew:
Eline Geraerts, Lysander Fockaert (regie) Catherine De Cnijf, Jonas Bomans, Lauren Hubo & Ina Mathijs (ondersteuning)
Data: maandag 7, dinsdag 8 & woensdag 9 mei 2018, telkens om 20u.
Locatie: De Koelisse
Babylon 2018
Waarheen
van Botho Strauß
In een bewerking van Groot en klein van Botho Strauß gaat Babylontoneel dit jaar op zoek naar de eenzaamheid. Lotte is haar weg kwijt na de breuk met haar man Paul. Toch doet ze haar best om niet bij de pakken te blijven zitten. We volgen Lotte op haar tocht vol hoop en teleurstelling. Ze gaat voor de eerste keer zonder haar man op vakantie, ze zoekt contact op met vreemde mensen, ze zoekt een nieuwe woonst, ze bezoekt een oude schoolvriendin, ze gaat op date. In al die alledaagse avonturen staat het probleem van de communicatie centraal. Als ze niet bij die mensen terecht kan, bij wie dan wel? Waarheen?
Cast:
Anneleen Laeremans, Liam Hamelryck, Charlotte Maes, Felix Van Bladel, Leen Van Ende, Iris Verstraeten, Evelien Cremers, Alexine Jeurissen, Sonia Dorcas, Anna Wolters & Marijke Pollaris
Crew:
Mathieu Lonbois (regie & script), Andries Denaux, Anna De Wolf, Eva Caers, Joni Kruijsbergen, Kaat Bastiaens, Merel Janssens, Noa Rousseau, Noemi Casas & Pauline Luca (vaste medewerkers)
Grafische vormgeving:
Elien Vanhamel
Data: maandag 14, dinsdag 15, woensdag 16 & donderdag 17 mei 2018, telkens om 20u.
Locatie: De Koelisse
NFK 2018
Het portret van Dorian Gray
van XX
Dorian Gray is een knappe, naïeve jongeman die in Engeland woont. Een vriend van hem, Basil Hallward, is schilder en maakt een perfect portret van hem. Het is zo perfect dat hij het niet wil tentoonstellen, en hij geeft het aan Dorian. Dorian wenst dat hij altijd zo knap zou blijven, en dat het schilderij in zijn plaats ouder zou worden.
Dorian wordt verliefd op een actrice, Sibyl Vane, en gaat naar een aantal van haar toneeluitvoeringen. Dorian ziet dat zijn portret ouder wordt hoe meer schade zijn karakter aanricht. Hij realiseert zich dat zijn wens op een of andere manier uit moet zijn gekomen, en hij sluit het portret op in een kamer die niet wordt gebruikt. Gedurende de 18 jaar daarna wordt Dorian steeds kwaadaardiger, maar zijn uiterlijk blijft hetzelfde. De Dorian op het schilderij wordt echter steeds ouder en lelijker, totdat hij onherkenbaar is geworden.
Uiteindelijk vermoordt Dorian Basil in de kamer waar hij ook het schilderij bewaart, nadat hij Basil deels verantwoordelijk heeft gehouden voor zijn “eeuwige jeugd”. Na nog wat omzwervingen realiseert Dorian zich dat hij een nieuw leven moet beginnen, en hij gaat met een mes het schilderij te lijf. Zijn huishoudster hoort een luid kabaal, en gaat kijken wat er gebeurd is. In de kamer vindt ze het schilderij, dat weer is veranderd in zijn oorspronkelijke staat. Op de vloer ernaast ligt het neergestoken lichaam van Dorian, dat is veranderd in een lelijke oude man.
Cast + Crew:
Gregg Smits, Dries Desticker, Alma Asnog, Margot Delaet, Jelger Groeneveld, Abheer Singh, Felix Kumps, Alex Doumen, Rik Ouwerkerk, Walt Vangeersdaele, Didier Mellaerts, Thibault Coignez, Elise Weterings, Luna De Souter, Brecht Crabbe, Ian Wiglema, Simon Vaes, Thibault Coigniez & Anouchka Devreker
Data: maandag 14, woensdag 16 & vrijdag 18 mei 2018, telkens om 20u.
Locatie: De zwartzusterkapel
Jury 2017 – 2018
Niels Wilberts
NIELS WILBERTS deed zijn eerste toneelervaring op binnen het IFTf, waar hij jarenlang vanuit verschillende functies (acteur, regisseur, technieker…) mee instond voor de productie van wat uiteindelijk zes stukken zouden worden. De twee muziektheaterstukken hiervan, waarbij hij de regie en organisatie verzorgde, haalden samen maar liefst vier Bovenste Planken binnen. Ook op heden is Niels nog steeds op uiteenlopende wijzen betrokken bij het theaterwezen. Zo werkt hij als lichttechnieker bij ‘De Dijlezonen’ en hun jeugdgroep ‘Dzippie’. Naast Leuven is hij ook actief in Sint-Truiden waar hij bij ‘Puur Toeval Events’ schrijft, acteert, regisseert en jongeren opleidt. Tussendoor fungeert hij als stand-in voor enkele bekende tv-programma’s.
Als jurylid van het IFTf, let Niels in een eerste plaats op het vasthouden van een kring aan haar concept. Of het nu gaat om een klassiek werk of experimenteel, getrouw aan het origineel of compleet contrasterend, zolang de gekozen aanpak maar wordt doorgevoerd doorheen het hele stuk. Verder spitst Niels zich toe op de mate waarin de capaciteiten van een zaal (techniek, ruimtegebruik…) benut worden, net zoals de voordelen van het studententheater: de mogelijkheid om te focussen op plezier, en de ruimte om iets ‘speciaals’ te doen.
Sam Rijnders
SAM RIJNDERS zetelt dit jaar voor de derde keer in de IFTf-jury. Niet verwonderlijk na een studentenloopbaan waarin hij heel wat rollen in het culturele leven speelde. Zo was hij redactiesecretaris en schreef hij jarenlang theaterrecensies voor studentenblad Veto. Hij was cultuurmandataris bij LOKO, en organiseerde mee het IFTf. Zelf nam hij jarenlang als regisseur en acteur deel aan het festival, en won Bovenste Planken voor Beste Regie en Beste Stuk. Vandaag is Sam regisseur, voorzitter en lid van de artistiek kern van CampusToneel, het huisgezelschap van de KU Leuven. Daarnaast verzorgt hij de communicatie voor stadstheater ‘Het nieuwstedelijk’.
Sam heeft een voorkeur voor realistisch theater met postmoderne en Brechtiaanse elementen. Hij hecht veel belang aan een inhoudelijke invulling en maatschappelijke betrokkenheid, al is hij ook niet vies van een leuke klucht. Met dans en bewegingstheater hij hij minder voeling dan met teksttheater. Als jurylid hecht Sam het meeste belang aan geloofwaardigheid en authenticiteit – zeker als een kringtoneel voor een realistische speelstijl kiest – en de interpretatie van de theatertekst: begrijpt en gelooft de kring in wat ze spelen? Daarnaast is het toneelbeeld (de vormgeving, belichting, kostumering en enscenering) zijn belangrijkste aandachtspunt.
Elise Linsen
ELISE LINSEN, een tweede medewerkster van Campustoneel die dit jaar in de IFTf-jury zetelt, vervulde net als haar collega Sam tijdens haar studies aan de KULeuven een tijdlang de functie van cultuurcoördinator bij LOKO. Ook zij regiseerde en acteerde in meerdere stukken van het IFTf en verzilverde hierbij heel wat Bovenste Planken. De ervaring en inzichten die zij hierbij verwierf, breide zij nadien eerst verder uit met een acteeropleiding aan het RITCS in Brussel en momenteel met een regie-opleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Dit combineert zij met haar job als artistiek leider bij Campustoneel en als docent in het hoger onderwijs.
Favoriete theaterstijlen van Elise zijn onder meer teksttheater; humoristische, abstracte stukken met al dan niet een filosofische ondertoon en improvisatietheater. ‘Eigenlijk sta ik open voor veel stijlen’, aldus Elise, ‘alleen musicals zijn voor mij een lijdensweg om uit te zitten’. Daar waar haar collega Sam voornamelijk let op het toneelbeeld, vindt Elise tekstzegging, timing en andere acteertechnische zaken erg belangrjk. ‘Ik let ook op de vlotheid van een stuk, als het nu bijvoorbeeld een Shakespeare is in het oude taalgebruik en het bekt niet lekker dan word ik daar heel onrustig van’. Volgens haar blijf je dan ook beter van stukken als die van Molière af, als je je geneigd voelt om deze als een ‘Commedia dell’ Arte’ op te voeren.
Zoë Demoustier en Hanne Waerzeggers
Een vierde en laatste stem binnen de IFTf-jury van dit jaar wordt gevormd door Zoë Demoustier en Hanne Waerzeggers, beiden o.a. actief bij fABULEUS.
Als performer, theatermaker en choreografe, die naast haar huidige regieopleiding ook al een meerjarige scholing mime achter de rug heeft, werkte ZOË DEMOUSTIER reeds samen met verschillende grote namen binnen de Theater- en danswereld, zoals David Weber Krebs en Marcelo Evelin. Ook leverde ze zelf producties af voor o.a. het jeugdtheater Bronks, De Grote Belgische Dansvitrine, Cinedans en het BE Festival in Birmingham, UK. Momenteel is Zoë regie assistente van Paradise Now (1968-2018) door Michiel Vandevelde en in januari 2019 gaat haar eigen voorstelling, ‘Nesten’, die ze maakte samen met Anna Bentivegna en Ayrton Fraen, in première.
Wat Zoë’s stijl betreft, hecht ze erg veel belang aan het lichaam als een primaire, intuïtieve en universele betekenisgever, die direct in staat is te communiceren op gevoelsniveau. Haar werk gaat over de melancholie van het leven en het leed van de mens; speelt met de grens tussen frictie en schoonheid. Dit doet Zoë door mime, dans en beeldende kunst te combineren, daarbij veel belanghechtend aan het beeld, de vormgeving en de directe manier van communiceren. Zoë tracht zich met haar thematieken vrij expliciet tot de wereld rondom haar te verhouden, en in die zin is haar werk documentaire gericht. De vorm die ze daarvoor kies is eerder beeldend en esthetisch. Het zijn deze criteria die ze ook telkens zoekt in andermans werk.
De vijfde plaats in de zetel van de IFTf-jury dit jaar wordt ingenomen door HANNE WAER-ZEGGERS. Zij verwierf haar fascinatie voor de performancekunsten bij het theatergezelschap fABULEUS waar ze in het middelbaar jarenlang dienst deed als publieksbegeleider. Na een aantal gevarieerde opleidingen aan het deeltijds kunstonderwijs te hebben gevolgd, verwondert het niet dat Hanne als universitaire studie koos voor kunstwetenschappen, met kunstkritiek als specialisatie. Ook tijdens haar periode aan de universiteit, combineerde Hanne school met cultuur. Ditmaal houdt dit in dat ze een vaste blogger was op CLUB KULtUUR, een cursus ‘Leuven Kritiek’ volgde i.s.m. het STUK en optrad (dans, zang, acteerwerk) voorstellingen van ‘Alleen de Grootste Nabijheid’ i.s.m. fABULEUS en DOX.
‘All Rounded’ als ze is, staat Hanne voor alle theaterstijlen open. Daarbij aansluitend geven haar aandachtspunten blijk van het alomvattende oog van een ervaren criticus. Zo let ze op oprechtheid bij de spelers, dramaturgisch evenwicht, de sensitieve impact op het publiek, de eventuele aanwezigheid van een diepere laag in de plot en het al dan niet slagen van de maker in zijn opzet.
Prijzen
Voor sommige categorieën nomineerde de jury vier kandidaten omwille van de uitzonderlijke kwaliteit die deze genomineerden vertoonden waardoor een keuze voor 3 genomineerden onmogelijk was. De laureaat van de categorie wordt in het vet aangeduid.
BESTE TEASER:
Babylon
VRG/Ekonomika
Medica
BESTE KOSTUUMS
aMUZEment
LBK/Bios
Wina
BESTE GELUID
Politika
Cara ende elegasten
Medica
BESTE GRAFISCHE VORMGEVING
Babylon
Politika
Katechetika
LBK/Bios
BESTE SCENOGRAFIE
Medica
NFK
Katechetika
Cara ende elegasten
BESTE VROUWELIJKE BIJROL
Sarah Verplancke – Cara ende elegasten
Jerina Joosten – VRG/Ekonomika
Amber van Acker – VRG/Ekonomika
Leen van Ende – Babylon
BESTE MANNELIJKE BIJROL
Dieter Lockefeer – Historia
Alexander Van Werde – Wina
Daan Soenens – Cara ende elegasten
Niels Luyten – LBK/Bios
BESTE VROUWELIJK HOOFDROL
Karolien Favoreel – Politika
Hegeleen Kissel – aMUZEment
Anneleen Laeremans – Babylon
BESTE MANNELIJKE HOOFDROL
Bram Maeschaelck – VRG/Ekonomika
Dries Lamberts van Assche – VRG/Ekonomika
Johnny – Cara ende elegasten
BESTE REGIE
Medica
LBK/Bios
Babylon
BESTE STUK
Politika
Cara ende elegasten
VRG/Ekonomika