Eerste affiche ooit van het IFT(f), ontworpen door Steven Wittens. Sommige titels zijn later nog veranderd.
Tussen 1998 en 2001 bestond de eerste iteratie van het Interfacultair Theaterfestival, dat toen nog niet veel meer behelsde dan een gemeenschappelijke verkoopplaats van de tickets in het STUK. Door het gebrek aan zalen haakten meer en meer kringen echter af, en in 2001-2002 hield dit proto-IFTf op te bestaan. Tot twee vroegere Germaniatoneel-leden, Helena Bex en Benedicte Degraeve, besloten daar verandering in te brengen. Zij sloegen de handen in elkaar om het festival nieuw leven in te blazen, waardoor het huidige IFTf (toen nog IFT) geboren werd. De innovaties die zij tijdens deze eerste editie brachten leven tot vandaag nog steeds door: de organisatie (Leuven Speelt) stond bij op logistiek vlak, zocht juryleden die op een slotavond prijzen zouden uitreiken en verzorgde een gemeenschappelijke communicatie via affiches en een website (voor dat laatste werd tijdens de eerste vier edities beroep gedaan op het talent van grafisch- en webdesigner Steven Wittens). De openingsavond en extra prijzen kwamen er evenwel pas tijdens de tweede editie. Bovendien werd de zalenproblematiek aangekaart in de pers, waardoor het het nationale nieuws haalde via een artikel in De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/gg4dqg0q?word=interfacultair+theaterfestival.
De eerste deelnemers waren Politika (die al aan de vorige iteratie hadden deelgenomen), Babylon (dat bij de oprichting in 2004-2005 na de samensmelting van Romania, Klio en Germania meteen de nalatenschap van die laatsten verderzette), T.G. Zapulski (een kringonafhankelijke toneelgroep die opgericht was in 2003-2004), Katechetika, Historia (die in 2004-2005 voor de eerste keer aan theater deden) en Pedagogische Kring. Oorspronkelijk zou ook NFK deelnemen met “Hotel Californië”, maar dit ging uiteindelijk niet door.
Website met overzicht van de eerste vier jaren, na de breuk met LOKO: https://acko.net/files/leuvenspeelt/2009/index.html.
Voorstellingen
Politika 2005
Midzomernachtdroom
Data: 14 tot 18 maart om 20u in de Zwartzusterkapel
Korte beschrijving:
Een goed lief vinden is niet makkelijk. Het houden, nog minder. Dat wist zelfs William S. reeds in zijn tijd. Deze romantische komedie toont wat liefde is. Een magisch woud sleurt mensen mee in een nacht vol passie, jaloezie en intrige. Tovenarij rukt hen uit elkaar of brengt hen samen, tot de dag weer aanbreekt. Of spookt er iets anders dan duistere krachten door hun hoofden? Want wat is ware liefde? de nacht zal het vertellen…
Historia 2005
Arganoïa
Data: 20 tot 22 maart, respectievelijk om 20u, 22u en 20u in de Verbeeckzaal van het STUK
Korte beschrijving:
Een avondvullend stuk in 2 bedrijven:
Argan leidt aan allerlei kwalen en kwaaltjes, voortdurend lopen dokters zijn deur plat en de meid, Toinette, moet om de haverklap naar de apotheker. Toinette is de toestand grondig beu en als Argan ook nog besluit om zijn lieve dochter Angélique uit te huwelijken aan een jonge dokter wordt het haar te veel. Ze beraamt een sluw plan om Argan voorgoed van zijn vermeende ziektes te genezen. Dat bovendien Angélique de man van haar dromen krijgt en dat de jonge vrouw van Argan de schrik van haar leven beleeft, is mooi meegenomen. Een vlotte komedie met leuke karakters en met veel situatiehumor. Een fantastische voorstelling in het perfecte historische decor en met wervelende kostuums…
Interfacultaire toneelgroep Zapulski 2005
Echo
Data: 21 tot 25 maart om 20u in de Molens van Orshoven
Korte beschrijving:
Ik zie u graag roodkapje
zegt sinterklaas tegen haar in de dagboekkamer
en hij strijkt zijn baard met gel achter zijn oren
ja maar uzelf ziet ge liever
antwoordt de bruid terwijl ze haar lippen roodverft
met een scherf van de gebroken spiegel in haar schoot
een schoon beeld denkt de showmanager
en hij pinkt een traan weg
een schoon beeld
Een toneelstuk over mannen en vrouwen binnen de beperking van een afgesloten ruimte; Over het kijken naar jezelf of kijken in de ogen van een ander; over jezelf in de ogen van een ander en jezelf in je blootje voor de spiegel. Over het staan op een podium om bekeken te worden en over Echo loves Narcissus.
Babylontoneel 2005
Durchfall II
Data: 21 tot 25 maart om 20u in de Zwartzusterkapel
Korte beschrijving:
(één volle minuut stilte. te stil. één minuut. leeg)
’t is absurd eh.
Vrede Oorlog Liefde Haat Familie Ruzie Vriendschap Dood Leven Lelijkheid Natuur Schoonheid Dromen Werkelijkheid Hoop Verdriet Avontuur Pijn
Zo, alle grote thema’s op een hoopje
Dat hebben we ook weer gehad
En pas op, we nemen geen loopje
met theater, nee, er zit wel degelijk een boodschap in;
een moraal, de bedoeling, datgene waar u voor komt zeker: een zin?
Zodat u in de auto, stil op weg naar huis in gedachten
blij kan terugkijken op dit stuk? Nee, wij verkrachten
het, vermoeid, maar vinger nog diep in het poepgaatje,
tanden op elkaar, een alles en niets, verward toneelslaatje
waar als je zoals in elk lullig leven toch poogt alles te verstaan
je snapt dat hoe meer je’r van weet, hoe beroerder ‘t zal gaan.
Vanavond dus een keer vakkundig geklets
Geen lekker toneeltje, amateuristisch gezwets.
Diep daar vanbinnen, tussen lever en milt
Is iedereen ongelukkig, al dan niet gewild.
Bezongen vrijheid is geen vrijheid
Vrijheid bezingt zichzelf
Si non e vero, e bene trovato.
Hames en Deren,
Dit is geen toneel.
(licht valt zwaar weg. donker)
Babylontoneel verwacht niets van jullie en hoopt omgekeerd hetzelfde.
Katechetika 2005
WWW
Data: 11 en 14 april om 20u in Theaterstudio Artforum
Korte beschrijving:
W wachten, woud, wielrenner, winter, worst, wie?, waar?, wat?, waarom?
Weet jij wat? Wist je waar?
World wide web
Wondere wereld
Maar van Wie?
van hem? of haar?
van wachten? of van wensen?
van wondere Waargebeurde warmte?
van werelds woeste walvissen?
WWW de wondere wereld van… of toch maar het World Wide Web?
Welcome to the World…W…?
Een telefoon, een hem, een stem, show, een zon, een maan, een sterren.
Waar wacht je nog op?
Pedagogische Kring 2005
Help! of: Waar zijn we mee bezig?
Data: 18 tot 20 april om 20u in de Zwartzusterkapel
Korte beschrijving:
Je zou kunnen zeggen: ik ben stapelzot op iemand die meedoet, overal waar hij/zij gaat, ga ik ook. Dus ook naar het toneel, trouwens, dit is mijn kans om mijn held(in) langdurig aan te gapen, zonder dat iemand dat gênant vindt, …
Je zou kunnen zeggen: het heeft iets mee van een postmodern stuk. Dat kan ik wel op prijs stellen: acteurs die even uit het stuk komen en interageren met het publiek, de humor die tevens kritiek inhoudt op de maatschappij, het spelen met taal, …
Je zou kunnen zeggen: het is een maar een amateur-gezelschap en een amateur-stuk, maar het kost niet teveel dus…
Je zou kunnen zeggen: hoe pedagogie? Ik dacht dat de Kakkewieten hier zouden optreden? En ik heb nu al een kaart gekocht…
Je zou kunnen zeggen: ik ben zo eenzaam. Maar dankzij dit toneel kan ik voor bijna geen prijs een hele voorstelling lang tussen twee warme mensenlichamen zitten!
Je zou kunnen zeggen: als voorzitter van de Anti-theatercompagnie voel ik me verplicht om aanwezig te zijn en de voorstelling te verstoren.
Je zou kunnen zeggen: een klooster? Daar zitten we veilig voor het geval dat de derde wereldoorlog net op dat moment uitbreekt!
Je zou kunnen zeggen: toneel is niet echt mijn ding. Maar mijn mama zegt altijd dat je in je leven ook dingen moet doen die je niet zo leuk vindt.
Je zou kunnen zeggen: als lid van de pedagogische kring doe ik mee aan alle activiteiten!
Je zou kunnen zeggen: alles wat me van café en van de drank houdt is goed!
Je zou kunnen zeggen: …
Alle redenen zijn goed om eens te komen kijken!
En dan zouden wij zeggen (om jullie nog nieuwsgieriger te maken):
“Er is een café en er is een affiche. Er zijn klanten die de affiche gezien hebben. En dan zijn er suggesties. Er zijn voorstellen. Er zijn ideeën. Er zijn plannen.
Waar zijn ze mee bezig? En hoe loopt het af?
Een stuk voor lachers en glimlachers met maar 1 doel: jullie te laten genieten.”
Jury
Jan De Vuyst
“Regisseerde jarenlang het Campustoneel en zetelt nu in de Commissie Cultuur.” – Hanne Vermeiren, Veto jaargang 31, editie 21
Victor Peters
“Studeerde ooit nog aan de Studio Herman Teirlinck, regisseerde voor het studententheater Fabuleus, maar is tegenwoordig vooral te bewonderen in ‘Het leven zoals het is: 16+’.” – Hanne Vermeiren, Veto jaargang 31, editie 21
Stefaan Vandelacluze
“Is een theaterwetenschapper die Mooss, een kunsteducatief centrum voor jongeren, in goede banen leidt.” – Hanne Vermeiren, Veto jaargang 31, editie 21
Prijzen
Speelplezier is de ziel van toneel. Maar het IFTf is natuurlijk nog steeds een competitie. Hieronder staan sommige van de nominaties en de winnaars van IFTf 2005. De laureaat van de categorie wordt in het vet aangeduid.
Note dat de prijzen toen nog niet de Bovenste Planken waren maar de Fluwelen Flosjen.
BESTE VORMGEVING
- Babylontoneel
- Historia
- Katechetika
- Politika
BESTE ACTRICE
- 5 andere nominaties
- Politika // Suzanne Reynaerts
BESTE ACTEUR
- Babylontoneel // Kevin Trappeniers
BESTE REGIE
- Babylontoneel
- Politika
BESTE STUK
- Politika