Jury

De bekwame juryleden van editie 2021-22 zijn: 

  • Nathalie Mandaria 
  • Joëlle Francis 
  • Flavie Lindemans & Sam Rijnders (duojury)

Nathalie Mandaria 

Nathalie Mandaria (21) is momenteel bezig aan haar laatste paar maanden in de opleiding ‘Sociaal Cultureel Werk’ aan de Erasmushogeschool in Brussel. 
Vanuit de onderstroom is ze in de eerste plaats een schrijfster en maakster. Vertrekkende vanuit haar blik als sociaal-cultureel werker erkent ze de drempels die de kunsten met zich meedragen. Initiatieven zoals IFTF prikkelen haar dan ook sterk. Hoe meer mensen kunnen proeven van het amateurtheater, hoe toegankelijker theater in de ruime zin wordt. 
 
De afgelopen zeven maanden liep Nathalie stage bij het Leuvense jongerenproductiehuis, fABULEUS. Zo kwam ze terecht bij IFTF. 
 
TIP: Ontdek, lach, speel, maak fouten en geniet van de planken!

 

Joëlle Francis

Joëlle Francis, ook gekend onder haar artiestennaam Joël Francis, is een 22-jarige masterstudente Drama aan de Luca School of Arts te Leuven. Vanuit theaterhuis Het Nieuwstedelijk, haar toekomstige werkplek, is ze doorgespoeld naar het IFTF 2022. 
 
Theater brengt samen en theater ontroert. Vindt ze zelf.
Dan is voor haar het samenkomen en samen een verhaal vertellen, daar waar de ideeën elkaar raken, en er ook nog plezier in vinden, het mooiste wat er dan gebeurt. En om dan ook andere studenten, buiten haar eigen discipline om, met theater bezig te zien bewijst alleen nog maar meer hoe theater werkt als remedie voor een zo lang apart zijn van elkaar. 
 
Daarom: geniet geniet geniet. Spelplezier is de boodschap naar de verschillende groepen toe.
 
Steng zal ze alleszins niet zijn. Als zij een verhaal ziet dat iets met haar doet en dat ze ook gelooft, heb je de helft van de punten al gescoord 😉
 
 

Flavie Lindemans 

Flavie Lindemans is al jaren gebeten door het kijken, spelen en maken van theater. Al van kleins af aan zag ze veel toneel, film en dans. Ze begon uiteindelijk zelf als actrice bij een lokale toneelvereniging, en maakte als eerstejaarsstudent aan de KU Leuven haar intrede bij CampusToneel – het huisgezelschap van de KU Leuven. Na enkele jaren spelen, kriebelde het om aan de andere kant van de productie te staan: vanaf 2016 vormde ze met Lindsy Desmet (oud-IFTf-regisseur bij Katechetika) een regisseursduo voor CampusToneel, waar ze ook de productieverantwoordelijke en bestuurslid is. Ook dit jaar maakt ze samen met Levi Deblauwe zelf een stuk voor CampusToneel.
 
“Ik hou van de energie van theater. Die energie maak je met de hele ploeg: als regisseur en als speler, maar ook als decorbouwer, klank- en lichtverantwoordelijke of als muzikant. Spelplezier en liefde voor het vak zijn dan ook belangrijk in festivals als het IFTf – en dat doe je samen. Ik zou graag voorstellingen met passie zien, waar het detail ertoe doet. Een verrassende kwinkslag in decor of kostuums, een goedgekozen nummer, de juiste spot die een acteur zijn of haar tekst nóg beter doet uitkomen … Ik wil een stuk kunnen ‘voelen’ in de toppen van mijn tenen! Ik zie dan ook niet zo graag te lange monologen omdat die de vaart uit een voorstelling kunnen halen, maar ben uiteraard bereid mijn mening daarover te herzien. Met andere woorden: blaas me maar van mijn sokken!”

Sam Rijnders

Sam Rijnders zetelt dit jaar voor de vierde keer in de IFTf-jury. Niet verwonderlijk na een studentenloopbaan waarin hij heel wat rollen in het culturele leven speelde. Zo was hij redactiesecretaris en schreef hij jarenlang theaterrecensies voor studentenblad Veto. Hij was cultuurmandataris bij LOKO, en organiseerde mee het IFTf. Zelf nam hij jarenlang als regisseur en acteur deel aan het festival, en won Bovenste Planken voor Beste Regie en Beste Stuk. Vandaag is Sam regisseur, voorzitter en lid van de artistieke kern van CampusToneel, het huisgezelschap van de KU Leuven. Daarnaast verzorgt hij de communicatie voor stadstheater ‘Het nieuwstedelijk’.

Sam heeft een voorkeur voor realistisch theater met postmoderne en Brechtiaanse elementen. Hij hecht veel belang aan een inhoudelijke invulling en maatschappelijke betrokkenheid, al is hij ook niet vies van een leuke klucht. Met dans en bewegingstheater heeft hij minder voeling dan met teksttheater. Als jurylid hecht Sam het meeste belang aan geloofwaardigheid en authenticiteit – zeker als een kringtoneel voor een realistische speelstijl kiest – en de interpretatie van de theatertekst: begrijpt en gelooft de kring in wat ze spelen? Daarnaast is het toneelbeeld (de vormgeving, belichting, kostumering en enscenering) zijn belangrijkste aandachtspunt.