jury

Jury 2017 – 2018

Niels Wilberts deed zijn eerste toneelervaring op binnen het IFTf, waar hij jarenlang vanuit verschillende functies (acteur, regisseur, technieker…) mee instond voor de productie van wat uiteindelijk zes stukken zouden worden. De twee muziektheaterstukken hiervan, waarbij hij de regie en organisatie verzorgde, haalden samen maar liefst vier Bovenste Planken binnen. Ook op heden is Niels nog steeds op uiteenlopende wijzen betrokken bij het theaterwezen. Zo werkt hij als lichttechnieker bij ‘De Dijlezonen’ en hun jeugdgroep ‘Dzippie’. Naast Leuven is hij ook actief in Sint-Truiden waar hij bij ‘Puur Toeval Events’ schrijft, acteert, regisseert en jongeren opleidt. Tussendoor fungeert hij als stand-in voor enkele bekende tv-programma’s.

Als jurylid van het IFTf, let Niels in een eerste plaats op het vasthouden van een kring aan haar concept. Of het nu gaat om een klassiek werk of experimenteel, getrouw aan het origineel of compleet contrasterend, zolang de gekozen aanpak maar wordt doorgevoerd doorheen het hele stuk. Verder spitst Niels zich toe op de mate waarin de capaciteiten van een zaal (techniek, ruimtegebruik…) benut worden, net zoals de voordelen van het studententheater: de mogelijkheid om te focussen op plezier, en de ruimte om iets ‘speciaals’ te doen.

 

 

Sam Rijnders zetelt dit jaar voor de derde keer in de IFTf-jury. Niet verwonderlijk na een studentenloopbaan waarin hij heel wat rollen in het culturele leven speelde. Zo was hij redactiesecretaris en schreef hij jarenlang theaterrecensies voor studentenblad Veto. Hij was cultuurmandataris bij LOKO, en organiseerde mee het IFTf. Zelf nam hij jarenlang als regisseur en acteur deel aan het festival, en won Bovenste Planken voor Beste Regie en Beste Stuk. Vandaag is Sam regisseur, voorzitter en lid van de artistiek kern van CampusToneel, het huisgezelschap van de KU Leuven. Daarnaast verzorgt hij de communicatie voor stadstheater ‘Het nieuwstedelijk’.

Sam heeft een voorkeur voor realistisch theater met postmoderne en Brechtiaanse elementen. Hij hecht veel belang aan een inhoudelijke invulling en maatschappelijke betrokkenheid, al is hij ook niet vies van een leuke klucht. Met dans en bewegingstheater hij hij minder voeling dan met teksttheater. Als jurylid hecht Sam het meeste belang aan geloofwaardigheid en authenticiteit – zeker als een kringtoneel voor een realistische speelstijl kiest – en de interpretatie van de theatertekst: begrijpt en gelooft de kring in wat ze spelen? Daarnaast is het toneelbeeld (de vormgeving, belichting, kostumering en enscenering) zijn belangrijkste aandachtspunt.

 

Elise Linsen, een tweede medewerkster van Campustoneel, die samen met Sam één stem binnen de jury vertegenwoordigt, vervulde net als hij tijdens haar studies aan de KULeuven een tijdlang de functie van cultuurcoördinator bij LOKO. Ook zij regiseerde en acteerde in meerdere stukken van het IFTf en verzilverde hierbij heel wat Bovenste Planken. De ervaring en inzichten die zij hierbij verwierf, breide zij nadien eerst verder uit met een acteeropleiding aan het RITCS in Brussel en momenteel met een regie-opleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Dit combineert zij met haar job als artistiek leider bij Campustoneel en als docent in het hoger onderwijs.

Favoriete theaterstijlen van Elise zijn onder meer teksttheater; humoristische, abstracte stukken met al dan niet een filosofische ondertoon en improvisatietheater. ‘Eigenlijk sta ik open voor veel stijlen’, aldus Elise, ‘alleen musicals zijn voor mij een lijdensweg om uit te zitten’. Daar waar haar collega Sam voornamelijk let op het toneelbeeld, vindt Elise tekstzegging, timing en andere acteertechnische zaken erg belangrjk. ‘Ik let ook op de vlotheid van een stuk, als het nu bijvoorbeeld een Shakespeare is in het oude taalgebruik en het bekt niet lekker dan word ik daar heel onrustig van’. Volgens haar blijf je dan ook beter van stukken als die van Molière af, als je je geneigd voelt om deze als een ‘Commedia dell’ Arte’ op te voeren.

 

 


Jury 2016 – 2017

Lindsy Desmet is sinds 2015 actief bij CampusToneel (het universiteitsbrede theatergezelschap van de KU Leuven en haar associaties) waar ze reeds twee producties voor haar rekening nam. Ze begon in Leuven als regisseur van drie toneelstukken bij het InterFacultair Theaterfestival. Daar viel ze vooral met de laatste productie Emmylou meermaals in de prijzen. Sinds jongs af aan volgde ze theatercursussen en dictie-voordracht waarna ze ook zelf als dictieleerkracht aan de slag ging. Hoewel ze vooral regisseert, is ze af en toe ook nog op de planken terug te vinden. Haar stijl wordt gekenmerkt door een abstracte visuele stijl, een krachtige scenografie en een portie absurde humor.

Acteur/maker Jonas Vermeulen (Bonheiden, 1992) speelde van 2010 tot 2016 bij fABULEUS (Leuven) in de gelauwerde voorstellingen Othello (Shakespeare), geregisseerd door en in een bewerking van Carl von Winckelmann, en Liefdesverklaring van choreografe Nicole Beutler en schrijfster Magne van den Berg (NBprojects, Amsterdam). Hij is actief als regisseur in het jeugdtheater van Leuven waar hij in 2017 zijn tweede regie aanpakt. Jonas is sinds 2016 ook freelance theaterdocent bij JONNA vzw, Wilsele.

Naast het regisseren is Jonas Vermeulen ook een fervent schrijver, zowel theater als proza en poëzie. In 2016 won hij samen met zijn zus en co-schrijfster Nele Vermeulen de Kleine Prinsprijs(Leuvense Toneelprijzen) met het zelfgeschreven stuk ‘Clandestien’. Dit jaar werkte Jonas samen met zijn zus aan Acht, een stuk dat ze in 2016-2017 regisseerden voor een groep enthousiaste jongeren.

Naast regie en theater, is Jonas Vermeulen ook nog actief in film en televisie. In 2015 speelde hij mee in de kortfilm De Overkant van Marnix Ruben & Freek De Jonghe. Hij draait momenteel voor een nieuwe fictiereeks op Ketnet (de Regel van 3s), die vanaf 2017 wordt uitgezonden. Jonas heeft een sterk gevoel voor esthetiek en vormelijkheid, en implementeert dit graag in zijn creaties. Hij houdt van voorstellingen met strakke ensceneringen, pingpong dialogen en een sterke gelaagdheid. Hij vindt het fascinerend hoe men het lichte in het zware kan zoeken. Tragikomedie is dan ook het genre waarin Jonas zich het meest thuis in voelt.

In 2014 begon Judith Engelen haar studie psychologie aan de KUL, sinds dit jaar volgt ze daarnaast via een creditcontract nog enkele vakken van Letteren. Ze is actrice bij  fABULEUS waar ze tot nu toe in twee voorstellingen meespeelde. Daarnaast volgde ze als ‘Barbaar’ De Radicalisering van Sadettin K. van Sadettin Kirmiziyüz op de voet tijdens het theaterfestival van 2016. Ze is vooral thuis in teksttheater, maar staat zeker open voor nieuwe dingen.

Ik, Nele Vermeulen (Bonheiden, 1992), ben al van kinds af aan gebeten door de theatermicrobe. Zes jaar heb ik vertoefd op de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord (HAMW) te Aarschot en Diest, waar ik ben afgestudeerd met grootste onderscheiding. Vastbesloten om in theater verder te gaan, werd ik toegelaten op het RITCS, waar ik in 2017 mijn bachelor Drama/Spel behaalde. Tijdens mijn opleiding speelde ik mee in verschillende kortfilms van medestudenten. Verder ben ik actief in het regieveld, meer specifiek bij ToViKiTo (Toneel4) te Leuven. Daar regisseerde ik twee jaar op rij mijn eigen geschreven theaterstukken aan jongeren samen met mijn broer Jonas Vermeulen. Vorig jaar wonnen we met ons eigen geschreven toneelstuk ‘Clandestien’ de Kleine Prinsprijs van de Leuvense Toneelprijzen. Verder ben ik samen met Jonas Vermeulen en Piet Van Dycke actief in ons eigen theatercollectief: vzw Collectief dOFt. Onze derde voorstelling ‘TWEESTRIJD’ zal, onder het mom van het Leuvense initiatief EIGEN KWEEK, in Aarschot in première gaan. Hierop volgt een tournée.