jury

Lindsy Desmet is sinds 2015 actief bij CampusToneel (het universiteitsbrede theatergezelschap van de KU Leuven en haar associaties) waar ze reeds twee producties voor haar rekening nam. Ze begon in Leuven als regisseur van drie toneelstukken bij het InterFacultair Theaterfestival. Daar viel ze vooral met de laatste productie Emmylou meermaals in de prijzen. Sinds jongs af aan volgde ze theatercursussen en dictie-voordracht waarna ze ook zelf als dictieleerkracht aan de slag ging. Hoewel ze vooral regisseert, is ze af en toe ook nog op de planken terug te vinden. Haar stijl wordt gekenmerkt door een abstracte visuele stijl, een krachtige scenografie en een portie absurde humor.

Acteur/maker Jonas Vermeulen (Bonheiden, 1992) speelde van 2010 tot 2016 bij fABULEUS (Leuven) in de gelauwerde voorstellingen Othello (Shakespeare), geregisseerd door en in een bewerking van Carl von Winckelmann, en Liefdesverklaring van choreografe Nicole Beutler en schrijfster Magne van den Berg (NBprojects, Amsterdam). Hij is actief als regisseur in het jeugdtheater van Leuven waar hij in 2017 zijn tweede regie aanpakt. Jonas is sinds 2016 ook freelance theaterdocent bij JONNA vzw, Wilsele.

Naast het regisseren is Jonas Vermeulen ook een fervent schrijver, zowel theater als proza en poëzie. In 2016 won hij samen met zijn zus en co-schrijfster Nele Vermeulen de Kleine Prinsprijs(Leuvense Toneelprijzen) met het zelfgeschreven stuk ‘Clandestien’. Dit jaar werkte Jonas samen met zijn zus aan Acht, een stuk dat ze in 2016-2017 regisseerden voor een groep enthousiaste jongeren.

Naast regie en theater, is Jonas Vermeulen ook nog actief in film en televisie. In 2015 speelde hij mee in de kortfilm De Overkant van Marnix Ruben & Freek De Jonghe. Hij draait momenteel voor een nieuwe fictiereeks op Ketnet (de Regel van 3s), die vanaf 2017 wordt uitgezonden. Jonas heeft een sterk gevoel voor esthetiek en vormelijkheid, en implementeert dit graag in zijn creaties. Hij houdt van voorstellingen met strakke ensceneringen, pingpong dialogen en een sterke gelaagdheid. Hij vindt het fascinerend hoe men het lichte in het zware kan zoeken. Tragikomedie is dan ook het genre waarin Jonas zich het meest thuis in voelt.

In 2014 begon Judith Engelen haar studie psychologie aan de KUL, sinds dit jaar volgt ze daarnaast via een creditcontract nog enkele vakken van Letteren. Ze is actrice bij  fABULEUS waar ze tot nu toe in twee voorstellingen meespeelde. Daarnaast volgde ze als ‘Barbaar’ De Radicalisering van Sadettin K. van Sadettin Kirmiziyüz op de voet tijdens het theaterfestival van 2016. Ze is vooral thuis in teksttheater, maar staat zeker open voor nieuwe dingen.

Ik, Nele Vermeulen (Bonheiden, 1992), ben al van kinds af aan gebeten door de theatermicrobe. Zes jaar heb ik vertoefd op de Hagelandse Academie voor Muziek en Woord (HAMW) te Aarschot en Diest, waar ik ben afgestudeerd met grootste onderscheiding. Vastbesloten om in theater verder te gaan, werd ik toegelaten op het RITCS, waar ik in 2017 mijn bachelor Drama/Spel behaalde. Tijdens mijn opleiding speelde ik mee in verschillende kortfilms van medestudenten. Verder ben ik actief in het regieveld, meer specifiek bij ToViKiTo (Toneel4) te Leuven. Daar regisseerde ik twee jaar op rij mijn eigen geschreven theaterstukken aan jongeren samen met mijn broer Jonas Vermeulen. Vorig jaar wonnen we met ons eigen geschreven toneelstuk ‘Clandestien’ de Kleine Prinsprijs van de Leuvense Toneelprijzen. Verder ben ik samen met Jonas Vermeulen en Piet Van Dycke actief in ons eigen theatercollectief: vzw Collectief dOFt. Onze derde voorstelling ‘TWEESTRIJD’ zal, onder het mom van het Leuvense initiatief EIGEN KWEEK, in Aarschot in première gaan. Hierop volgt een tournée.