Editie 2022 – 2023

In 2023 nam het festival een nieuwe vlucht: na een succesvolle openingsavond, betraden NFK en Politika na enkele jaren opnieuw de planken, en toonde de oude garde van Plan B dat ze nog steeds veel in hun mars hebben. Die eersten waagden zich beide aan liefdesdrama’s, namelijk het klassieke The Gull en het contemporaine Arthurs Sokken, terwijl de laatsten tragisch territorium opzochten met hun adaptatie van Een Bruid in de Morgen. Uiteraard waren de kringen van het jaar ervoor ook weer van de partij! Zo slaagden aMUZEment (Alfa, Mecenas, Musicologica), Historia en Wina er deze editie in om de lachspieren van hun bezoekers te trainen met respectievelijk Jank17, Don Quichot, de gek van La Mancha en Van je familie moet je het maar hebben, reisde Babylon opnieuw naar een meer surreële wereld in Arabische Nacht en wendden Medica en VRG zich tot sociale commentaar met Het Algor1tme en Alles goed?!. In totaal brachten dus 11 verenigingen 9 theaterstukken op de planken.

Voorstellingen

aMUZEment 2023

Jank17

Data: 29 tot 31 maart om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving:

Doorheen de jaren zijn er heel wat problemen en moeilijkheden opgekomen voor de studenten van het studentenkot Frithoof. Hier volgen enkele opmerkingen van de bewoners:

“Edgaaar is een absolute hell als kotbaas.”

“mijn kotgenoten zijn arm, ieuw.”

“Alles voor Justin xx”

Jank17 laat moeilijke tijdsperiodes van het kot zien: de dagelijkse werklast, klasseverhoudingscomplexen, de absurditeiten van eenzaamheid, over afscheid en verzoening.

Tekst

aMUZEment

Regie

Alek Bosmans, Frieke Degelin Willekens

Cast

Anna De Loore, Alek Bosmans, Cisse Staes, Gretel Baeten, Kevin Plessers, Phara Braeckman, Senne Verwimp

Productie

Elien Peetermans, Lize Verhille, Machteld Schuurmans, Robbe Van den Bergh, Sammy Di Vecchia

Technische ondersteuning

Elian Schoolmeesters

Muziek

Alek Bosmans, Cisse Staes

Babylon 2023

Arabische Nacht

Data: 1 tot 4 mei om 20u in de Zwartzusterkapel

Korte beschrijving stuk:

Een hete zomernacht bij volle maan laat het water uit Blok C verdwijnen. Wanneer conciërge Lomeier op zoek gaat naar het water, vindt zij slechts het vervloekte appartement van de kamergenoten Fatima en Franziska. Vooral die laatste is onwetend dat vannacht ook Kalil en Karpati haar paleis zullen betreden. Geen enkele gebeurtenis blijft zonder gevolgen, de warmte sleurt iedereen mee naar de donkerste hemelstreken van Istanboel. Arabische nacht is een surrealistische droom over liefde, verlangen en gemis.

Tekst

Roland Schimmelpfennig (vertaling door Stef de Koninck)

Regie

Jelle Schelfthout

Cast

Anna Fieremans, Delphine Rooms, Gandert Willems, Stien Lehaen, Wannes Vanhoey

Productie

Wannes Vanhoey

Technische ondersteuning

Sabrina Nikjo, Nore Van den Bergh

Historia 2023

Don Quichot, de gek van La Mancha

Data: 24 tot 27 april om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

Het stuk volgt het verhaal van een oude, vereenzaamde Spaanse edelman die in de laatste jaren van zijn leven zijn favoriete boekpersonages wil evenaren. Don Quichot trotseert niet alleen allerhande gevaren, zoals reuzen of tovenaars, maar moet ook de confrontatie aangaan met zichzelf en zijn leeftijd.  Zak in de laatste week van april af naar de Koelisse om een held te zien vechten voor zijn eeuwige echte liefde en zijn zoektocht naar roem en eer.

Tekst

Robbe Verbrugge

Regie

Robbe Verbrugge

Cast

Mats Verweerden, Eline Vranken, Kaat Engelen, Lea Schiettecatte, Anna Derwael, Senne Martens, Rowald Vanbesien, Alexander Adam, Sven Struys

Productie

Eline Vranken, Senne Martens

Technische ondersteuning

Fabian Escarmelle, Fauve Horrie

Grafische vormgeving

Robin Oscar Spruyt

Medica 2023

Het Algor1tme

Data: 17 tot 20 april om 20u in BAC Art Lab

Korte beschrijving stuk:

We bevinden ons in een dystopische wereld die “goed” is en waar al het kwade eruit wordt gefilterd. HET ALGORITME is een alwetend Al systeem die eigenschappen van kinderen observeert om aan de hand van checklisten de “slechte” uit de maatschappij te verwijderen. Dit om de wereld te beschermen van criminaliteit, chaos en destructie. Het algoritme identificeert de potentieel “serial killer” kinderen om ze af te zonderen in een instelling. Kinderen worden uit de klas gehaald en ouders worden kort en emotieloos ingelicht over de stand van zaken. Zo zal het zijn en niet anders. Joanna en Judas worden verteld dat ze intelligent/speciaal zijn en dat ze naar een speciale plek mogen om verder te ontwikkelen. De kinderen zijn bang, maar ook nieuwsgierig. Ze komen toe in een klooster met een statische psychiater, een warme verzorger, een snotterige stagiair, een zingende conciërge en de andere kinderen die daar al langer vast zitten. De kinderen voeren een inwendig conflict tussen nature en nurture binnen de muren van een instelling vol met vooroordelen. Hoe slecht zijn de kinderen echt?

Tekst

Francesca Birlogeanu, Margo De Backere

Regie

Francesca Birlogeanu, Margo De Backere

Cast

Jorben Leenknecht, Inez Merckx, Alicia Moses, Lisa Provoost, Arsha Yazdani, Tess Hoogenboom, Vincent Vanden Broeck, Annelies Verhaeghe, Saartje Pandelaere

Productie

Jorben Leenknecht, Zita Rens

Technische ondersteuning

 Tuur Schoofs, Arno Rondou

Grafische vormgeving

Annelies Verhaeghe

NFK 2023

The Gull

Data: 1, 2 en 4 mei om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

“In a play, above all, there must be love” – Chekhov

Something is afoot at the manor of the retired Sorin. Treplev, the son of the renowned actress Arkadina, is an aspiring playwright and has invited his family and friends to see his first experimental play. The gathered crowd, however, isn’t ready for what Treplev has in store for them. Soon the manor becomes the scene of intrigue and conflict. The world of the rich meets the world of the poor. A love triangle between Treplev, Nina, a naïve aspiring actress, and Trigorin, a famous writer, causes tempers to rise. And above it all there is an innocent white gull, flying besides the family’s magical lake. The play juggles intimate love and the hardships of life with a timeless sense of (dark) humor. Can you ever be prepared for the life you wish for? What do you do when you lose what you love the most?

We hope to see you at the riveting performance!

Tekst

Anton Chekhov (vertaling door Marian Fell, met aanpassingen door NFK)

Regie

Bert De Kunst, Ewout Decloedt, Gilles Verheyden

Cast

Marisa Salvador, Kamiel Ferson, Rita May Kimijima-Dennemeyer, Nora Van Hummelen, Sofia Martelleni, Bert De Kunst, Wodan Van Den Heede, Thomas Hymers, Rik Ouwerkerk, Lise Sysmans, Lotte Tichem, Jason Xie

Productie

Bert De Kunst, Ewout Decloedt, Gilles Verheyden

Technische ondersteuning

David Breugelmans

Plan B 2023

Een Bruid in de Morgen

Data: 24 tot 27 april om 20u in de Zwartzusterkapel

Korte beschrijving stuk:

Een moeder zonder liefde. Een vader zonder wil.
Een dochter zonder hoop. Een zoon zonder besef.

De gemarginaliseerde familie Pattini bevindt zich al jarenlang in een precaire situatie die dag op dag slechter wordt. De vader is een mislukte muzikant die nergens werk vindt en de moeder is een gefrustreerde huisvrouw. De enige oplossing uit de eeuwige miserie lijkt een gearrangeerd huwelijk tussen hun zwakbegaafde zoon Thomas en zijn veel oudere en rijke nicht Hilda. Moeder Pattini zet alles op alles om het huwelijk door te laten gaan, maar stoot op rigoureus verzet van dochter Andrea die er een onnatuurlijke relatie met Thomas op nahoudt. De spanning tussen de gezinsleden loopt steeds verder op, zodat het onvermijdelijk is dat de bom op verschrikkelijke wijze barst.

Tekst

Hugo Claus (met aanpassingen door Plan B)

Regie

Olivier Kiefer, Ortwin Lanssens

Cast

 Ella Van Lint, Cesare Iannuzzi, Laura Lampo, Ortwin Lanssens, Olivier Kiefer

Productie

Olivier Kiefer, Ortwin Lanssens, Fabian Escarmelle

Technische ondersteuning

Fabian Escarmelle

Politika 2023

Arthurs Sokken

Data: 15 tot 17 mei om 20u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

Liefde is… ingewikkeld. En dat al eeuwenlang.

In deze moderne adaptatie van Arthur’s Socks wordt liefde gezocht, gevonden en verloren. Verboden verlangen laat alles vierkant lopen en zet vertrouwde relaties en vriendschappen op het spel. Wanneer de spanning een hoogtepunt bereikt moet Gwen een keuze maken: geeft ze zich over aan haar hartstocht of blijft ze trouw aan haar eerste vlam?

Tekst

Floyd Dell (adaptatie door Kevin Rommens)

Regie

Kevin Rommens

Cast

Romy Vertommen, Eline Van Calster, Armani Snoeys, Quincy Snoeys

Productie

Stien Smaege, Angie Van den Broeck, Merel Wyers

Technische ondersteuning

Angie Van den Broeck, Steven Nijst, Oualid Massaoudi

VRG 2023

Alles goed?!

Data: 8 tot 11 mei om 21u in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

“Alles goed? Alles goed! Ja, ça va! Alles perfect. Uitstekend! Geweldig! Het gaat zijn gangetje! Alles goed!” 

Maar is dat wel zo? Is alles echt wel goed? Of gaat er achter die woorden veel meer schuil dan we denken? En wat gebeurt er als iemand een eerlijk antwoord geeft op de vraag?

Tekst

Reinert Geukens

Regie

Reinert Geukens

Cast

Bente Schockaert, Elena Dewaelheyns, Justine Timmerman, Liene Jennes, Mary Dellot, Sarah Schroyens, Lukas Beirinckx, Reinert Geukens

Productie

Justine Timmerman

Technische ondersteuning

Nuno Daneel

Wina 2023

Van je familie moet je het maar hebben

Data: 17, 19 en 20 april om 19u30 in de Koelisse

Korte beschrijving stuk:

“Van je familie moet je het maar hebben” is een komisch toneelstuk dat draait om de familie Hamilton. In het holst van de nacht wordt een baby te vondeling gelegd op hun adellijk landgoed, Een bijbehorende brief laat niets aan de verbeelding over; “Ik wil dat de baby bij zijn vader woont”. Dit zorgt voor de nodige opschudding, aangezien de inwonende mannen, inclusief de butler, misschien niet allemaal even onschuldig zijn als ze laten schijnen. De familie kan zich geen schandaal veroorloven, maar wie is de vader van de baby? In de daaropvolgende 24 uur wordt druk gespeculeerd over wie de vader zou kunnen zijn, tot de moeder onverwacht binnenkomt en een verrassende ontknoping volgt.

Dit familiedrama zit boordevol intriges en onverwachte wendingen. Het belooft een heerlijke avond vol humor en absurditeit te worden. Ideaal voor een avondje uit met een overvloed entertainment en een workout voor de lachspieren.

Tekst

G. Schagen en W. Hoogsteder

Regie

Ren Wolter (Die/Hij), Maarten Magits (Hij/Hem)

Cast

Sander Van den Eynden (Hij/Hem), Imke Verlinden (Zij/Haar), Thomas Dirckx (Hij/Hem), Dieter Deboosere (Hij/Hem), Matthias Kovacic (Hij/Hem), Mayra Verbeke Lacruz (Zij/Haar), Leonie De Clercq (Zij/Haar), Amos Nicodemus (Hij/Hem), Leen Mys (Zij/Haar), Juliette Boom (Zij/Haar), Seppe Soete (Hij/Hem), Lena Baert (Zij/Haar), Lisa Vandeweyer (Zij/Haar), Jens Nys (Hij/Hem)

Productie

Ren Wolter (Die/Hij), Maarten Magits (Hij/Hem)

Technische ondersteuning

Ren Wolter (Die/Hij), Maarten Magits (Hij/Hem)

Jury

Bibi Louïs

Bibi Louïs had van kinds af aan een passie voor theater en literatuur. Haar moeder las poëzie ipv verhaaltjes voor het slapengaan, en zij mocht dan af en toe ook een gedichtje voorlezen. Daar is de interesse voor kunst en performance ontstaan. Dit vertaalde zich in haar opleiding, drama en voordracht aan het SLAC in Leuven, waarin ze afstudeerde met de hoogste onderscheiding. Bovendien ging ze sinds haar 15e impro spelen bij Inspinazie XS. Haar interesse in kunst en theater zette zich verder in latere studies: een opleiding mode aan de London College of Contemporary Arts en de vooropleiding acteur-regisseur-theatermaker aan de toneelacademie in Maastricht. Ondertussen speelt Bibi reeds 6 jaar impro in het Leuvense Preparee, waar ze ook workshops impro en (gewoon) theater geeft aan kinderen en volwassenen. In de tussentijd speelt ze impro bij drie gezelschappen.

In haar jurering zal Bibi vooral focussen op spel, acteerprestaties en overtuiging. Ze stelt vragen als: kunnen acteurs tussen de lijnen hun personage behouden? Hoe ga je om met foutjes of problemen? Kan je in personage improviseren? Ze heeft bovendien een achtergrond in kostuums dus ook dat zal een belangrijke focus zijn voor haar: is hier voldoende over nagedacht? Verder is voor haar de samenhang van keuzes ook een belangrijk punt. Zijn de gemaakte keuzes logisch samen? Vormt het stuk samen 1 logisch geheel? Ten slotte blijft het belangrijkste echter wel plezier. Ze wilt voelen dat er chemie is tussen de spelers, dat de groep elkaar graag heeft, dat ze samen een proces hebben doorgemaakt. Uiteindelijk maken we theater voor ons plezier, omdat we het graag doen, omdat het iets in onszelf en mekaar losmaakt. Dat is wat zij wilt zien.

Hilke Pattyn

Hilke Pattyn heeft ook sinds jongs af aan de theater kriebel al mee. Haar eerste contact met deze prachtige kunstvorm vond plaats in haar geboortedorp Westrozebeke, waar ze zich aansloot bij de lokale toneelvereniging Terra Porcorum. Hier waren haar ouders namelijk reeds actief, en zij is hen hierin gevolgd. Tevens is zij geen onbekende voor het IFTf: tijdens haar studie theologie aan de KU Leuven sloot ze zich namelijk aan bij Katechetika toneel. Daar was ze producent en speler in MeDeA (2017) en het vermaarde King Lear (2019), waarvoor ze een nominatie kreeg voor beste vrouwelijke bijrol. Nu ze afgestudeerd is, is haar passie voor toneel echter nog niet uitgedoofd. Nu kan je haar namelijk samen met haar goede vriendin Ella Deweerdt (zie onder) regelmatig in het theater terugvinden. Vooral de stukken van Stijn Devillé van het Nieuwstedelijk inspireren haar, wegens zijn sterke lichtgebruik, de manier hoe hij geluid integreert in zijn stukken, en zijn decors.

Hilke zal bij haar evaluatie van de stukken letten op verschillende aspecten. Ten eerste is er het lichtplan: heb je niet enkel belicht wat er op scène gebeurt, maar is je licht ook een wezenlijk element van je regie? En hoe gaan de acteurs om met belichting? Weten ze het op te zoeken en ermee te spelen? Over die acteurs gesproken, ook hier gaat ze aandacht aan schenken. Weten zij welke rol ze spelen? Wat de interactie is met hun medespelers? Overtuigen ze met authentiek spel, tekstkennis en spelen ze verder als ze geen tekst hebben (overtuigend stil spel), kortom: zijn ze geloofwaardig als acteur? Ten slotte hecht Hilke net als Bibi ook veel belang aan algeheel speelplezier: hebben zowel acteurs, technici, mensen van de productie en regisseurs plezier beleefd aan het IfTF? Is er een goede band tussen alle betrokkenen? Kortom: heb je genoten van je IfTF-jaar?

Ella Deweerdt

Ook bij Ella Deweerdt is de liefde voor theater reeds zeer vroeg tot uiting gekomen. Van kinds af aan raakte ze al verliefd op het speelplezier van amateurtheater, want sinds haar acht jaar was ze actief in haar lokale toneelvereniging Were Di in Oostkamp. Bovendien kent het IFTf ook voor haar geen geheimen meer, want in 2017 sloot ze zich aan bij Katechetika toneel. Daar regisseerde ze het stuk MeDeA, waarvoor ze destijds ook de prijs van beste regie won. Daarbij bleef het echter niet, want in 2019 speelde en produceerde ze samen met Hilke Pattyn King Lear, een stuk dat negen nominaties kreeg, waarvan het er vier kon verzilveren. Nu ze afgestudeerd is, kan je haar nog regelmatig in het theater terugvinden, want samen met Hilke is theaterbezoek een van haar vaste hobby’s.

Bij haar beoordeling van de stukken, gaat Ella vooral letten op twee belangrijke aspecten. Enerzijds houdt zij ervan op zoek te gaan naar kleine elementen en accenten die de regisseur en acteurs toevoegen aan hun stuk waardoor het echt hun eigen stuk wordt. Accenten die ervoor zorgen dat theater meer wordt dan wat mensen die op een podium mooie teksten vertellen. Anderzijds is voor haar theater niet compleet zonder mooie beelden. Van een acteur opstelling die vertelt wat er achter de tekst te horen is, of van een scenografie die een doordachte kracht toont in zijn eenvoud, wordt ze een zeer gelukkige toeschouwer. Voor haar is het decor – en hoe het gebruikt wordt – de plaats bij uitstek waar creativiteit getoond kan worden.

Carolien Sniegowski

Prijzen

Speelplezier is de ziel van toneel. Maar het IFTf is natuurlijk nog steeds een competitie. Hieronder staan de nominaties en winnaars van IFTf 2023. De laureaat van de categorie wordt in het vet aangeduid.

BESTE TEASER:

  • Babylon
  • Historia
  • Plan B

BESTE OMKADERING:

  • Medica
  • Plan B
  • Wina

BESTE GELUID:

  • aMUZEment
  • Medica
  • Plan B

BESTE KOSTUUMS:

  • Historia
  • NFK
  • Wina

BESTE SCENOGRAFIE:

  • Medica
  • NFK
  • VRG

BESTE BIJROL:

  • Babylon // Wannes Vanhoey
  • Historia // Kaat Engelen
  • NFK // Rik Ouwerkerk
  • VRG // Elena Dewaelheyns
  • VRG // Lukas Beirinckx

BESTE HOOFDROL:

  • Historia // Mats Verweerden
  • Medica // Lisa Provoost
  • NFK // Nora Van Hummelen
  • Plan B // Cesare Iannuzi
  • Wina // Matthias Kovacic

BESTE REGIE:

  • Medica
  • Plan B
  • VRG

BESTE STUK:

  • Historia
  • NFK
  • Plan B

VETO-PRIJS: BESTE SAMENSPEL

  • Babylon
Scroll naar boven